Byggnads

Snickaren Karl-Åke Kaas i Gnosjö Årets byggnadsarbetare – ny hedersutmärkelse på 20 000 kronor

Pressmeddelande   •  Jun 13, 2003 12:01 CEST

På en ceremoni vid Byggnads fullmäktigemöte i Borlänge kommer Karl-Åke Kaas att belönas tisdagen den 17 juni mellan kl 15.00 och 16.30. Priset delas ut i närvaro av statsminister Göran Persson, på Hotel Galaxen.

– Förbundsstyrelsen har utsett Karl-Åke Kaas till Årets byggnadsarbetare efter ett nomineringsförfarande, berättar ordförande Hans Tilly. Karl-Åke Kaas är en samhällsengagerad människa som hjälper andra både här och i Baltikum, utifrån ett ideologiskt engagemang. "Årets byggnadsarbetare" ska premiera personer som snarare gör en jätteinsats i det tysta än uppträder i talarstolen på våra möten. Alla gillar inte att stå i rampljuset. Nu vill Byggnads visa att vi uppskattar till exempel en sådan outtröttlig och oegennyttig man som Karl-Åke Kaas.

Fackligt arbete och studiebesök slår väl ut i Gnosjö

Karl-Åke Kaas är ordförande för en liten sektion (nummer sju i Gnosjö som hör till Bygg-21-an i Jönköping) med dryga 50 medlemmar. Han är 64 år och har varit medlem i Byggnads sedan 1965. Av medicinska skäl arbetar han inte längre i produktionen men är ändå ofta ute på arbetsplatserna och talar med medlemmarna - han känner alla personligen. Sektion sju i Gnosjö förlägger ofta sina möten till företag eller museer, en kombination av facklig verksamhet och studiebesök som har slagit väl ut.

Karl-Åke Kaas arbetar också ideellt i en Second-Hand-affär där verksamheten finansierar hjälptransporter till utsatta barn i Baltikum. Kaas är dessutom guide vid Hylténs industrimuseum som visar industrikulturens historia i Gnosjötrakten.

– Det känns fantastiskt roligt att bli den förste som får motta priset, säger Karl-Åke Kaas. Jag visste faktiskt inte ens om att jag var nominerad.

För ev frågor – kontakta Karl-Åke Kaas, mobiltel 070-529 21 93 eller vik pressekreterare Malin Engstedt, mobiltel 070-528 33 22

Malin Engstedt
Vik pressekreterare