LOVEFiLM

Snigelsprättet i Pretty Woman mest minnesvärda måltidscenen på film

Pressmeddelande  •  2011-10-19 10:10 CEST

Imorgon torsdag är det åter igen dags att fira Måltidens dag. För att uppmärksamma denna lustfyllda temadag har Europas ledande hyrfilmsaktör på nätet, LOVEFiLM, bett sina svenska medlemmar att rösta fram de allra mest minnesvärda måltidscenerna på film. På första plats återfinns Julia Roberts klassiska snigelsprättarscen i Pretty Woman.

Närmare en tredjedel av samtliga röster tillfaller måltidsscenen i Pretty Woman (1990) där en nervös Vivian Ward, gestaltad av Julia Roberts, äter finmiddag tillsammans med sin kavaljer Edward Lewis, spelad av Richard Gere. Sekvensen där Julia Roberts sprätter iväg en snigel med kommentaren ”slippery little suckers” klassas enligt omröstningen som den mest minnesvärda, med totalt 27 procent av rösterna.

På plats två återfinns den hårdkokta måltidscenen i Pulp Fiction (1994) där Jules Winnfield, spelad av Samuel L. Jackson, hyllar den välsmakande hamburgaren Big Kahuna Burger i kombination med att han skjuter ihjäl folk på löpande band.

Plats tre tilldelas den något mindre kulinariska anrättningen aphjärna som serveras i äventyrsfilmen Indiana Jones och de fördömdas tempel (1984).

Fjärdeplatsen går till lunchen i den romantiska komedin När Harry mötte Sally (1989) där Sally, gestaltad av Meg Ryan, fejkar en högljudd orgasm.

På plats fem återfinns omröstningens enda tecknade film, Råttatouille (2007), där matkritikern Linguini testar råttan Remys enastående ratatouille.

Sjätteplatsen går i likhet med tredjeplatsen till en mindre aptitlig måltid. Närmare bestämt måltidscenen från thrillern Hannibal (2001) där huvudrollsinnehavaren bjuder sin medresenär på flyget på en munsbit människohjärna.

Sjundeplatsen tilldelas pajätartävlingen i klassikern Stand by me (1986), tätt följd av det fantiserade matkriget i filmen Hook (1991). Plats nio går till filmen Super Size Me (2004) med Morgan Spurlock som under en månads tid, på film nedkortat till 1 timme 36 minuter, svullar McDonalds-mat. På tionde och sista plats återfinns thrillern Oldboy (2003) där skådespelaren Choi Min-sik drar i sig en levande bläckfisk.

Närmare 350 medlemmar deltog i omröstningen som genomfördes på LOVEFiLM.se. Fullständigt resultat återfinns nedan.

Mest minnesvärda måltidsscenerna på film (titel, år, skådespelare, måltid, andel röster)

1. Pretty Woman (1990) – Julia Roberts snigelsprätt, 27 %
  2. Pulp Fiction (1994) – Samuel L Jackson mumsar Big Kahuna Burger, 17 %
  3. Indiana Jones och de fördömdas tempel(1984) – Harrison Ford serveras aphjärna, 15 %
  4. När Harry mötte Sally (1989) – Meg Ryans fejk-orgasm-lunch, 14 %
  5. Råttatouille (2007) – Linguini testar Remys ratatouille, 9 %
  6. Hannibal (2001) – Anthony Hopkins bjuder barn på människohjärna, 6 %
  7. Stand by me (1986) – Pajtävlingen, 5 %
  8. Hook (1991) – Robin Williams fantiserade matkrig, 4 %
  9. Super Size Me (2004) – Morgan Spurlock svullar snabbmat , 2 %
  10. Oldboy (2003) – Choi Min-sik trycker i sig rå bläckfisk, 1 %

Källa: LOVEFiLM.se

Pretty Woman (1990) – Julia Roberts snigelsprätt på YouTube:

Pulp Fiction (1994) – Samuel L. Jackson mumsar Big Kahuna Burger på YouTube:

Hans Wiklunds filmblogg på LOVEFiLM.se: wiklundloves.blog.lovefilm.se

För mer information:

Sippan Hagerman, pressansvarig, LOVEFiLM
Telefon: 070 869 33 08
Epost: sippan@lovefilm.se

LOVEFiLM är Europas ledande hyrfilmsaktör på nätet, med närmare 1,6 miljoner medlemmar i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland och Storbritannien. Vi erbjuder våra kunder marknadens bredaste film- och spelutbud på enklast möjliga sätt. Välj bland 20 000 titlar på www.lovefilm.se, få DVD, Blu-ray och spel till Wii, Xbox och PS3 portofritt hem i brevlådan eller streama film direkt till datorn. LOVEFiLM grundades 2004 och har rötter i Brafilm och Boxman. I januari 2011 förvärvades LOVEFiLM av Amazon EU SARL. Vi älskar film och vi älskar andra filmälskare. Det är därför vi heter LOVEFiLM.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom