SÄFSEN Resort AB

”Snöglädje i hårdsatsande Säfsen” Flera nyheter inför vintersäsongen – Säfsen förberett på ny rekordvinter

Pressmeddelande   •   Okt 14, 2005 15:59 CEST

Ökad snökapacitet med 25 procent för att garantera bra skidåkning och förlänga säsongen. Breddning av pister och nedfarter och utbyggnad av det populära barnområdet Filuriland. Lägg till nya "måbraktiviteter", turridning på islandshästar och att uppgraderingen av de över 200 timmerstugorna nu påbörjas, och du har några av nyheterna inför vintern. Säfsen står väl rustat inför en ny rekordvinter. – Vi har en långsiktig utvecklingsplan som skall stärka upplevelsen i Säfsen, säger Christer Rosén, vd Säfsen Resort AB. Inför årets vintersäsong har stor kraft lagts på fortsatt utveckling av Säfsen Alpin. Exempelvis har Salomon valt att lägga sitt testcenter här, vilket i sin tur innebär att Säfsen kommer att ha ett stort utbud vad det gäller hyrskidor och annan utrustning. Inför årets vintersäsong har även succén från förra året, barnområdet Filuriland, förbättrats. Här har man fördubblat ytan och valt att lägga det i anslutning till Familjebacken. För att öka tillgängligheten lanseras också en ny webbplats i samband med säsongsstarten. Här har online-bokningen förbättrats med fler bokningsbara produkter och tjänster plus att den blir tillgänglig på flera språk. Säfsen har utvecklats väsentligt de senaste åren. Det positiva gensvaret har inte låtit vänta på sig. Ökad omsättning med cirka 27 procent sedan år 2000 och nya besöksrekord de senaste åren är två av flera kvitton på att satsningen varit rätt. Såväl barnfamiljer som konferensgäster är idag stora gästkategorier i Säfsen. Den geografiska närheten (bara 34 mil från Göteborg och 27 från Stockholm), boendet i mysiga timmerstugor, satsningen på mat av hög klass, den vackra Finnmarksnaturen och det stora aktivitetsutbudet, är några av framgångsfaktorerna för Säfsen. En bra produkt, aktiv marknadsföring men kanske framför allt rekommendationer och ”mun-till-mun-metoden” har gjort Säfsen till en av Sveriges populäraste anläggningar med åretrunt-verksamhet, säger Christer Rosén. Christer Rosén, VD Säfsen Resort AB, tfn 0591-77 50 11, 0706-20 98 40, christer.rosen@safsen.se www.safsen.se SÄFSEN är en konferens-, aktivitets- och upplevelsedestination i Dalarna med verksamhet året runt. SÄFSEN har 15 nerfarter och 6 liftar, 115 kilometer längdspår, skidskola samt en mycket välsorterad skiduthyrning. Här finns också bland annat 17 000 hektar jaktmark, 175 sjöar för sport- och ädelfiske, vandringsleder och över 300 kilometer MTB-leder. Aktivitetsprogrammet, med anknytning till naturen, är ett av Sveriges bredaste. SÄFSEN har ett högklassigt kök, 1 300 bäddar i timmerstugor samt konferensmöjligheter för upp till 400 personer.