Destination Ragundadalen

Snöskoter SM i backe, Hammarstrand - den andra av tre deltävlingar

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2013 20:31 CET

På lördag den 9 februari klockan 10 är det dags för SM i backe i Kullstabacken Hammarstrand. Ett antal skoterförare i olika klasser kommer att göra upp i tävlingen för att ta sig vidare till finalen som äger rum i Krokom, Åkersjön den 9 mars.

2006 genomfördes SM i backe sist i Hammarstrand. Ragunda skoterklubb har en gedigen erfarenhet att arrangera tävlingar sedan många år tillbaka. Tanken är att klubben ska försöka arrangera en skotertävling varje år. Årets deltävling arrangeras i samarbete mellan Ragunda Skoterklubb, Svemo och med Alfa Skogsservice som huvudsponsor för tävlingen.

Redan nu är ett 61 förare anmälda. Det blir en rolig bana med varierande vallar och gupp, snabba heat och korta byten. Publiken kommer liksom tidigare år att ha en god överblick över banan då den kommer byggas i den nedre delen av backen.

– Att arrangera en skotertävling kräver massor av funktionärer och ideellt arbete, och det är stora kostnader.  Men framförallt krävs det en vilja hos bygdens företag att genomföra dylika sportevenemang. Det visade sig så också vara. En enorm uppslutning och intresse har visats av bygdens lokalbefolkning och företag säger Lars Amrén Ragunda skoterklubb.

Det är upplagt för spänning och eftersom det är ett stort motorintresse i alla gårdar så väntas en stor publik. Tävlingen har 5 klasser, Backe Pro Open, Backe Pro Stock, Backe Racer, Backe Sport 600 och Backe Ungdom. I år kommer Jens Hellström Ragunda skoterklubbs SM vinnare i snöskoter backe 2001, 2006 att kampas med många andra elitförare i backe racing.

Dag och kvällsunderhållning

Förutom själva skotertävlingen finns en servering med afterski där det kommer serveras något varmt. Det kommer också att finnas hamburgare och korv utomhus.  Senare på kvällen är det underhållning på Hotell Hammarstrand.

Kontakt: Lars Amrén, lars@ragundaskoterklubb.com

Tävlingskommitté: