Flemingsberg

Snorisar gör medicinen till en lek - Flemingsbergsentreprenör i final med ny idé

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2009 07:00 CEST

Kan en barnbok och en leksaksfigur - en Snoris - göra det lättare för föräldrar att ge sina barn medicin? Carl Svahnström tror det - och han är inte ensam.

- Jag gjorde en undersökning bland 300 småbarnsföräldrar och 80% tyckte detta var en god idé, säger Carl Svahnström, ,som driver sin satsning från Karolinska Institutet Science Park i Flemingsberg.

Snorisar är en förpackning som innehåller en nässpray, en barnbok och en Snoris. Tanken är att dessa delar tillsammans ska skapa en trygg miljö kring medicineringen.

- Snorisen tar man bara fram när medicinen ska tas och då ska föräldrarna läsa ur den lilla sagoboken som ska följa med förpackningen. Snorisar är ett pedagogiskt verktyg som avdramatiserar medicineringen och fungerar som tröst, avledare och morot för barnen, säger Carl Svahnström.

Samarbete med barnläkare
Metoden, som Carl Svahnström kallar för Snorismetoden, utvecklas tillsammans med en barnläkare. Carl Svahnström deltar just nu i tidningen Driva Egets tävling Affärschansen, där 260 entreprenörer tävlar om en vinstsumma på 100.000 kr. För en vecka sedan fick Carl höra att han var en av tio finalister. En omröstning på nätet (www.driva-eget.se/vote) och en jury avgör vem som vinner tävlingen, som avslutas den 9 augusti.

Om Carl Svahnström vinner Affärschansen vet han redan hur vinstpengarna kommer att användas.
- Bilda aktiebolag. Det är mer eller mindre ett krav om man söker extern finansiering eller partnerskap, säger Carl Svahnström.

För mer information kontakta:
Carl Svahnström
carl@tocco.se
www.snorisar.se

Märit Johansson, vd för KISP
www.ki.se/sciencepark/

Mer om Flemingsberg
Här växer företag i en akademisk miljö. Vi stimulerar innovationer och entreprenörskap genom att skapa miljöer för nyföretagande - en vital drivkraft i utvecklingen av området som skapar en plattform för konkurrenskraftigt globalt samarbete. I Flemingsberg arbetar, studerar och bor talangfulla människor. www.flemingsberg.se