Piratpartiet

Snowden, NSA och FRA i Europaparlamentet

Pressmeddelande   •   Mar 10, 2014 10:43 CET

Edward Snowden, massövervakning, NSA och FRA kommer att bli heta ämnen i Europaparlamentet denna vecka.

I kväll (måndag) kommer parlamentets utskott för mänskliga rättigheter (LIBE) att diskutera det skriftliga svar Snowden har lämnat på ledamöternas frågor i samband med de utfrågningar man haft om massövervakningen.

Snowdens svar (och en kommentar från debattören Cory Doctorow) finns här:

Tisdag efter lunch blir det debatt i plenum om LIBE-rapporten om massövervakning. I denna riktar parlamentet kritik mot Sverige och FRA.

Rapporten finns att läsa här:

Onsdag lunch kommer Europaparlamentet att rösta om rapporten. Bland annat skall man ta ställning till ett förslag från Piratpartiet och den gröna gruppen om att ge Edward Snowden skydd och en tillflyktsort.

-Edward Snowden har avslöjat hur den amerikanska, brittiska och svenska underrättelsetjänsten byggt upp ett system för massövervakning som inte hör hemma i ett demokratiskt samhälle. Han har också visat hur detta kunnat ske utanför den demokratiska processen och utan insyn. Nu är det vår tur att ställa upp för honom och att erbjuda honom en fristad, säger Christian Engström som är ledamot av Europaparlamentet för Piratpartiet.

Christian Engström
Europaparlamentariker
christian.engstroem@europarl.europa.eu

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.