Fiedler och Lundgren

Snustillverkare tävlar om Malmös integrationspris – Mångfalden gynnar vår verksamhet

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2007 17:21 CET

– Fantastiskt roligt att vi uppmärksammas också för denna del av vår verksamhet. Alltsedan starten för tre år sedan har det varit en självklarhet för oss att ta ett socialt ansvar gentemot det samhälle och den stadsdel vi verkar i, säger Leif Hansson, vice VD och eldsjälen bakom företagets unika integrationssatsning.

På måndag den 12 februari avgörs vilket företag som får Malmö Stads Mångfalds- och Integrationspris. En av tre finalister är Fiedler & Lundgren, Sveriges äldsta snustillverkare, med verksamheten förlagd till stadsdelen Fosie i Malmö.

En spegel av Fosie

Fiedler & Lundgren startade snustillverkningen i Malmö med 27 anställda. Idag tre år senare har personalstyrkan nästan tredubblats, och hela tiden har man strävat efter att vara en spegel av Fosieområdet när det gäller mixen av anställda.

– I Fosie har 35 procent av invånarna invandrarbakgrund, förhållandet hos oss är detsamma. Samtidigt är det varit viktigt att det finns karriärvägar. Idag är tre anställda med invandrarbakgrund produktionschefer.

Bra samarbete

På Fiedler & Lundgren är man mycket noga med vem man anställer. Det gäller att hitta personer med rätt kvalifikationer, såväl yrkesmässigt som personligt. En mycket stor del av nyanställningarna sker därför i samarbete med Arbetsutvecklingscenter i Fosie (ett samarbete mellan kommun, arbetsförmedling och försäkringskassa).

– De lär känna folk via sina kurser, och vet i sin tur vilka människor vi är intresserade av att anställa, säger Ingrid Bildén, personalchef på Fiedler & Lundgren sedan starten. Att samarbetet fungerar väl framgår av det faktum att personalomsättningen på Fiedler & Lundgren är extremt liten.

Nya lärlingar i februari

Vid månadsskiftet tog Fiedler & Lundgren ytterligare ett steg i sitt integrationstänkande när man välkomnade två lärlingar från Hermodsdalsskolan. Skolans högstadium avvecklades under uppmärksammade former i höstas.

– Som företag i Fosie kände vi ett ansvar. Det är viktigt att ungdomarna tidigt i livet kommer in på rätt spår.

Personlig glädje

Det faktum att nyrekryteringarna ofta riktar sig till arbetslösa personer med invandrarbakgrund handlar inte om något slags välgörenhet, utan baseras på mycket rationella grunder.

– Vi har insett värdet av en blandad medarbetarskara. Dels finns det väldigt många duktiga människor i den här gruppen, dels är de snabbt tillgängliga. Mångfalden gynnar definitivt vår verksamhet, menar Inger Bildén, och fortsätter:

– Sedan kan jag personligen känna en glädje över att kunna hjälpa en grupp människor som har det extra svårt att ta sig in på den svenska arbetsmarknaden

Ingrid Bildén är övertygad om att det sitter massor av personalchefer på företag runt om i landet som gärna skulle vilja arbeta som Fiedler & Lundgren när det gäller mångfalds- och integrationsfrågor.

– Men för att det ska fungera krävs en eldsjäl i ledningen. Den personen har vi i vår vice vd Leif Hansson.

Bilder finns att hämta på www.bildwebb.com/fiedlerlundgren

För ytterligare information kontakta:

Leif Hansson, vice vd, på telefon: 0734 - 21 39 51 eller mail: leif.hansson@flsnus.se

Ingrid Bildén, personalchef, på telefon 0734 - 21 39 55 eller mail ingrid.bilden@flsnus.se

Snusfakta

· Fiedler & Lundgren grundades i Göteborg 1835 och är Sveriges äldsta snustillverkare

· 2004 flyttades all verksamhet till Malmö

· Fiedler & Lundgren har idag runt fem procent av den svenska snusmarknaden och är därmed näst störst

· Var tredje anställd har invandrarbakgrund

· De anställda representerar 12 europeiska och asiatiska länder

· Företaget har på två år sexdubblat sin produktion och tredubblat antalet anställda

· Den svenska snusmarknaden är värd drygt 5 miljarder kr i konsumentledet

· Majoriteten av nya snusare är f.d. rökare.

Om Fiedler & Lundgren AB

Fiedler & Lundgren, grundat 1835 i Göteborg, var en betydande svensk snustillverkare med flera kända märken fram tills början av förra seklet. I samband med tobaksmonopolet 1915 flyttade Fiedler & Lundgrens verksamhet till Danmark. 2004 återvänder Fiedler & Lundgren till Sverige med målsättningen att förnya marknaden och erbjuda innovativa snusprodukter av högsta kvalitet. Fiedler & Lundgren står bakom varumärkena Mocca, Diplomat, Granit och Metropol.

Fiedler & Lundgren AB ägs av Skandinavisk Tobakskompagni A/S och Orlik Tobacco Company A/S. Fiedler & Lundgrens produkter säljs i Sverige av House of Prince AB. Läs mer om Fiedler & Lundgren på www.flsnus.se