Travel Gate Sweden

Social Media en viktig kanal för ökad trafik till hemsidan

Pressmeddelande   •   Apr 09, 2009 15:29 CEST

Redan från starten av Travel Gate Sweden för drygt två år sedan har ett aktivt nätverkande och en levande hemsida varit strategiskt viktiga kanaler. Företaget säljer svenska upplevelser på export till agenter över hela världen och ägs av Britt-Marie Andrén, tidigare vd inom mediaföretaget Aller Business.

Jag upptäckte, lite till min förvåning, säger Britt-Marie Andrén, att många kontakter i min målgrupp deltar i branschspecifika forum på nätet där man diskuterar, ger goda råd och rekommenderar kontakter till varandra. Förutom att en frekvent uppdatering av korta nyheter och nya eventprogram genast ger utslag i antalet besökare på hemsidan har t ex microbloggar visat sig vara effektiva indragare. Sedan är naturligtvis länkutbyte och möjligheter att "bädda in" sajten i andra sajter också viktigt.

Under mars månad var antalet besök i snitt 40 procent fler än samma månad för ett år sedan.

Jag har valt att göra jobbet själv, säger Britt-Marie Andrén, dels för att jag vill förstå mekanismen men också för att spara pengar. Eftersom företaget befinner sig i uppstarten är detta ett sätt att aktivt bygga varumärke och produktkännedom och se vad som ger resultat. Omkring 1200 nyhetsbrev med senaste nytt från hemsidan skickas ut några gånger i månaden till speciellt utvalda personer inom  mötes och resebranschen både i Sverige och internationellt.

2009 startades även TG Sweden Incoming AB för att ta hand om de större grupperna. Företaget hjälper svenska och utländska företag att samordna kompletta reseprogram eller enskilda mötesevent på svensk mark.

Britt-Marie Andrén

bma @ travelgatesweden.se