SE Forum - Social Entrepreneurship Forum

Sociala entreprenörer tar sig an och tacklar viktiga globala utmaningar

Pressmeddelande   •   Jun 02, 2015 16:14 CEST

Vad har kampen mot matsvinn och ruttnande bananer i Kenya gemensamt med digitala plattformen Safecity som förhindrar sexuella trakasserier av kvinnor i Indien? Båda dessa sociala företag är del av årets SE Outreach Accelerator, ett globalt program för sociala entreprenörer som SE Forum nu har drivit i flera år med stöd av Sida.

I år var det över 450 sökande till SE Forums globala program för affärsutveckling. Åtta sociala entreprenörer valdes ut och har under två månader fått chansen att utveckla sina idéer, intiativ och visioner kring bl.a. förnyelsebar energi, ruttnande skördar, mänskliga rättigheter och sexuella trakasserier.

“Kalibern av årets deltagare har varit otroligt hög och vi på SE Forum är stolta över att kunna bidra till att stötta dessa drivna och inspirerande entreprenörer, som bidrar till positiv förändring genom att tackla de största och viktigaste problemen i värdens alla hörn med affärsmässigt hållbara metoder“ sägerYlva Strander, Co-chair för SE-forum.

I samband med den brutala gängvåldtäkten i Indien 2012 bestämde sig Elsa Marie DSilva för göra allt hon kunde för att göra gatorna säkrare för kvinnor i New Delhi. Hon utvecklade en interaktiv plattform, Safecity, som gör att kvinnor anonymt kan lämna uppgifter om sexuella trakasserier de upplevt eller sett, både via nätet och via telefon. Elsa och hennes kollegor på Safecity lyfter kvinnors röster och samlar data för att belysa högrisk områden för sexuella trakasserier men även för att involvera de ansvariga myndigheterna så att de kan mobilisera.Hittills har den interaktiva tjänsten samlat över 5400 rapporter och Safecity samverkar med organisationer i bl.a. Nepal, Kamerun och Kenya.

Utmaningen kring matsvinn och hållbarhet är konstant aktuell. Detta är någonting som Eric Muthomi i Afrika, ville förändra i när han etablerade Stawi. Hans sociala företag tar vara på på den del av bananskörden som tidigare bara ruttnade och omvandlar den till näringsrika, gluten-fria och billiga matvaror som t.ex. bananmjöl. Grunden till Erics idé kom ifrån att värna om småbönderna som inte kunde ta sig till återförsäljare för att sälja sin skörd, vilket då ofta ledde till att bananerna ruttnade. Därför ser Eric sitt sociala företagande som en del av att motverka fattigdom och bidra till positiva samhällsförändringar. För tillfället påverkar Stawi 300 mindre bananodlare direkt och över 1.000 familjer indirekt, då dessa är beroende av bananodlingarna.

Den 4 juni kl. 17.30 är du inbjuden till SE Outreach Accelerators avslutningsevent “The Future of Social Innovation”, anmälan krävs.

Plats: Ernst & Young, Jakobsbergsgatan 24, Stockholm

För att boka en intervju med de sociala entreprenörerna eller för mer information om SE Outreach Accelerator, kontakta Ylva Strander, Co-chair för SE-forum, ylva@se-forum.se, +46 70 378 40 35

För att få bilder kontakta styrelseledamoten Sarah Bekele Johansson, sarahbj@se-forum.se, +46 72 937 34 33

Om SE Forum SE Forum är en ideell organisation som arbetar för att främja socialt entreprenörskap och sociala entreprenörer. Sedan 2004 har SE Forum stöttat sociala entreprenörer som genom sina verksamheter skapar positiva samhällsförändring. SE Forums medlemmar och partners är verksamma i hela världen och bidrar med hållbara lösningar på samhällsproblem.

www.se-forum.se

@SE_forum