SKOOPI Sociala arbetskooperativens intresseorganisation

Sociala företag sprängde seminarielokal i Almedalen

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2009 14:08 CEST

På måndagen och tisdagen stod socialt företagande i centrum, då Skoopi, Coompanion, Tillväxtverket och flertalet sociala arbetskooperativ samlades i en lokal på Kilgränd, vid Almedalen.

Hög stämning och högt besöksantal. Seminariet på tisdagseftermiddagen blev så välbesökt att alla tyvärr inte fick plats. Lokalen och dörröppningen fylldes till bredden.

- Det blir fler seminarietillfällen till nästa år. Vi lär oss! Väldigt positivt med all uppmärksamhet. Det märks att socialt företagande ligger i tiden. Det är en företagsform som öppnar arbetsmarknaden - för alla, säger en nöjd Eva Carlsson, koordinator på Skoopi.

Besökarna fick i två dagar möjlighet att mingla och ställa frågor direkt till sociala företagare - vilket uppskattades mycket.

- Genom personliga möten skapas och byts erfarenheter. Något som är viktigt för att bygga upp ett företag som ska växa, och för att de människor som arbetar i företagen ska utvecklas, säger Eva Carlsson. Empowerment är en av grundpelarna i sociala företag - att människor får mer makt över sitt eget liv.

Att se alla människor som resurser och omvandla bidragsberoende till intjänad lön skapar vinst både för samhället och för medborgarna. Sociala företag är bra för alla.

Kontakt:
Eva Carlsson, SKOOPI, 0708 52 10 70, www.skoopi.coop