iNEED

Sociala medier börjar på riktigt fungera inom rekryteringsbranschen.

Pressmeddelande   •   Dec 01, 2011 08:00 CET

För drygt 4 år sen valde Stefan Lidén att grunda iNEED. Hans idé var att göra det roligare, enklare och synligare att söka jobb. Som första företag i Sverige lanserade man videopresentationer inom rekrytering och bemanning. Tanken var att låta fler människor få möjligheten att nå fram till företagen för att få komma på jobbintervju. Under årens lopp har arbetsmarknaden genomgått en förändring vilket har lett till att företagen idag får allt större problem att hitta och locka morgondagens personal.

För ganska exakt 1 år sen lanserade därför iNEED den filmade platsannonsen. Det innebär att den arbetssökande får möjlighet att se en helt oklippt film av den verkliga arbetsplatsen, med de riktiga människorna i den dagliga miljön. Detta har blivit väldigt uppskattat och företag som bl a Canon, Klarna, BMW och Scandic har valt att använda detta med stor framgång. Den arbetssökande får då se sin potentiella chef, kollegor och kontor på riktigt. Varje annons har en unik film, utifrån den specifika tjänsten.

Sedan starten 2008 så har iNEED funnits med på Linkedin. Man har successivt byggt upp en ganska stor grupp av människor som frivilligt valt att ansluta sig. 2008 startade man också sin första Facebook grupp och 2010 gav man sig in på Twitter samt startade en blogg. Via Twitter har man sedan maj rekryterat drygt 10 personer men tipsen är mångdubbelt fler. DN gjorde den 17 okt bl a en artikel om Christian Geijer som twittrade sig till både jobb, lägenhet och flickvän. Jobbet kom via iNEED som nådde Christian via Twitter.

Några frågor till företagets VD, Stefan Lidén om varför man valt att satsa på film och sociala medier.

Hur kommer det sig att ni använder er av sociala medier i er rekryteringsprocess?

Stefan - Idag förmedlas drygt 60 % av jobben via kontakter. Antingen sker det fysiskt eller via nätet. Eftersom människor idag använder sig av nätet för att kommunicera, blir det väldigt smidigt och enkelt. Över hälften av sveriges befolkning finns idag med på Facebook och Linkedin innehar drygt 650 000 medlemmar. På Twitter varierar antalet men den senaste siffran jag såg sa att det var drygt 165 000 twittrare. Google+ kan jag inte redogöra för än. Eftersom samtliga dessa i sin tur har vänner, når man på detta viset ut till en väldigt stor mängd. Allt handlar om antal, spridning och förtroende.

Vad skulle du säga är det viktigaste för att lyckas?

Stefan - Det viktigaste är att skapa en stor mängd. Antalet kontaktytor är det som avgör spridningen och därmed effekten av din insats. Når man ut till många ökar sannolikheten att träffa rätt.

Hur bygger man då upp antalet?

Stefan – Det är pudelns kärna! Det handlar om tid, kontinuitet, frekvens, innehåll och förtroende. Man måste vara uthållig och hela tiden bidra med något. Om man tar twitter som exempel, så bygger hela twitter på antalet följare. Hur skapar man då följare? Det handlar just om ovanstående. Du måste konstant föda omgivningen med bra, rolig och relevant information. Du måste också våga vara personlig och dela med dig av sånt som berör människor. I början försökte vi på iNEED att göra detta inom ramen för vårt varumärke, men det skapade en alltför stor begränsning. Därför valde vi att sätta ut mig i rampljuset. Det är mer intressant att följa en person än ett varumärke. Utifrån det så kopplar vi sedan ihop mig som person med iNEEDs twitterkonto. Likaså bloggen, intresset att följa ett företag är så mycket mindre, såvida man inte är H&M, Ikea eller nåt jättetrendigt varumärke. Vem vill egentligen följa ett företag? Man vill som läsare veta vem som är avsändaren. Idag har vi över 1000 följare på twitter och bloggen läses av ett antal tusen personer som dessutom är rätt aktiva på att kommentera och länka vidare.

Tar det mycket tid att bygga upp detta?

Stefan – Det har väl tagit ett par år av dedikerat jobb. Till dags dato har vi drygt skickat ut 12000 tweets och antalet bloggartiklar vet jag inte, men det är ett gäng. Det är först nu som våra kunder och kandidater verkligen kan dra nytta av detta. Det går så mycket snabbare och vi når idag människor som egentligen inte söker jobb, men som är beredda att byta när rätt jobb dyker upp. Jag rekommenderar verkligen detta! I slutet av dagen handlar det om att göra jobbsökandet enklare, roligare och mer synligt. Via sociala medier blir det väsentligt enklare och som jobbsökande blir det många gånger en genväg. Företagen investerar pengar i sociala medier och anställer personer för att sköta det. Dessa personer vill självklart påvisa nyttan av sitt jobb.

För ytterligare information kontakta Stefan Lidén, VD
stefan.liden@ineed.se

iNEED grundades årsskiftet 07/08 och ägs till 90 % av VD Stefan Lidén och företaget Matching. Bolaget har 14 anställda och har kontor i Stockholm och Malmö. iNEED var först i Sverige med att jobba med videopresentationer inom rekrytering och bemanning. Bolaget är auktoriserade av ALMEGA Bemanningsföretagen.