Socialdemokraterna Norrbotten

Socialdemokraterna förnyar i landstingsledningen

Pressmeddelande   •   Okt 13, 2010 15:58 CEST

- Vi har överlag gjort ett starkt val i Norrbotten och framgångarna i landstingsvalet innebär att vi kan stärka våra positioner i styrelse och beredningar och därmed vår politik. Det säger Ann-Kristin Nilsson och föreslår tillsammans med övriga i den socialdemokratiska valberedningen förnyat förtroende för de båda landstingsråden Kent Ögren och Britt Westerlund. På en rad andra poster presenteras dock en del förändringar. Efter valframgången föreslås bland annat som nya s-namn till landstingsstyrelsen Anders Öberg, Luleå och Eiwy Blomdahl, Boden. Båda hade, under den gångna mandatperioden, uppdrag som beredningsordförande för Programberedningen respektive sjukvårdsberedning Mitt.

Till ordförande för sjukvårdsberedning Syd föreslås Anita Gustavsson, Piteå och till programberedningen föreslås tidigare riksdagsledamot Lars U Granberg, Piteå.

- Det är glädjande och viktigt för partiets framtid att vi kan lyfta in nya krafter på ledande poster, säger  Ann-Kristin Nilsson och menar att valberedningens förslag innebär ett nytt starkt lag för de för norrbottningarna så viktiga frågorna kring hälso- och sjukvård och regional utveckling.

Valberedningens förslag behandlas vid en särskild valkonferens med lokala ombud från hela länet den 30 oktober. Där fastställs den slutgiltiga fördelningen av poster och uppdrag inom landstinget.

För hela sammanställningen över valberedningens förslag se bilaga

För mer information:

Ann-Kristin Nilsson

Ordförande i valberedningen för

Socialdemokraterna i Norrbotten

vänliga hälsningar
Agnes Szögi
agnes.szogi@socialdemokraterna.se
www.socialdemokraterna.se/norrbotten

Socialdemokraterna i Norrbotten

Läs mer om oss på http://www.socialdemokraterna.se/norrbotten
eller följ våra riksdagsledamöters blogg http://www.norrblogg.blogspot.com