Socialdemokraterna i Malmö

Socialdemokraterna i Malmö presenterar rapporten ”Ojä(m)lik vård i Malmö”

Pressmeddelande   •   Sep 02, 2014 15:32 CEST

Inbjudan till pressträff

2014-09-02

Socialdemokraterna i Malmö presenterar rapporten ”Ojä(m)lik vård i Malmö”

Vad har åtta år av borgerligt styre över hälso- och sjukvården inneburit för vården i Malmö?

Hur påverkar den förda regionpolitiken stadens arbete för att skapa en attraktiv och socialt hållbar stad?

Socialdemokraterna i Malmö bjuder in media till presentation av rapporten ”Ojä(m)lik vård i Malmö” där vi bland annat visar hur de sociala skillnaderna i vårdutnyttjande har ökat.

Tid: Onsdag 3 september, kl 11.00

Plats: Socialdemokraterna i Malmös expedition, Olof Palmes plats 1, våning 6

På presentationen deltar:

Joakim Sandell, Socialdemokraterna i Malmös ordförande samt förstanamn på regionlistan

Hillevi Larsson, riksdagsledamot Malmö

Daniel Hedén, ersättare regionstyrelsen, Malmö

Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunstyrelsens ordförande Malmö

Bakgrund till rapporten:

Socialdemokraterna i Malmö söker medborgarnas förtroende för att bygga en attraktiv och socialt hållbar stad. Vi talar om att bygga staden hel. En jämlik vård och hälsa är en oerhört viktig pusselbit för att nå dit.

Därför har vi valt att utvärdera det nuvarande styret i Region Skåne utifrån ett Malmöperspektiv och utifrån de målsättningar staden och regionen har. Utvärderingen görs i rapporten ”Ojä(m)lik vård i Malmö” där vi visar hur en annan politik i Region Skåne skulle göra stor skillnad för förverkligandet av ett socialt hållbart Malmö.

I rapporten visar vi hur den förda politiken har ökat sociala skillnader i vårdutnyttjande och bidragit till en nedrustning av sjukhusvården i staden.

För mer information kontakta:

Daniel Hedén, (S), 070 - 29 29 829

Björn Gudmundsson, (S), 070 - 631 31 34

Vi är drygt 100 000 partimedlemmar – i alla Sveriges kommuner – som brinner för rättvisa. Tillsammans är vi engagerade i Socialdemokraterna. I s-föreningen i bostadsområdet, som ledamot i en kommunal nämnd, i riksdagsarbetet, inom olika fackliga s-föreningar och i internationella projekt med våra systerpartier i andra länder. Vi vet att vårt engagemang gör skillnad.