Socialdemokraterna kritiserar borgerligt klimatutspel

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2008 13:42 CEST

Med den moderatstyrda regeringens utspel om klimatpolitiken kommer Sverige inte att klara klimatutmaningen. För detta krävs fler åtgärder och en bredare ansats.

- De borgerliga har trots två år vid makten inte lyckats enas om hur mycket Sverige ska minska koldioxidutsläppen. Sverige saknar därmed ett nationellt mål för klimatpolitiken. Hur ska vi få jordens länder att enas om ett klimatmål om inte ens de fyra borgerliga partierna i Sverige kan enas, undrar socialdemokraternas miljöpolitiske talesman Anders Ygeman

- Det är för få och för begränsade åtgärder. Socialdemokraterna gör redan i innevarande budget större investeringar än regeringen för att minska utsläppen. Varför saknas förslag från regeringens egen klimatberedning?

- Det är inte heller någon satsning om man tar pengar från miljöbilspremien och energieffektiviseringen, och för över till andra delar inom samma område. Klimatpolitik får inte bara handla om att flytta om pengar och göra ett utspel, säger Anders Ygeman.

- Och hur kan man slå på stora trumman kring klimatpolitiken utan att med ett ord nämna transporterna. Regeringens transportpolitik, med mer fokus på vägar och mindre på tågtrafik, leder ju till ökade utsläpp istället för minskade. Dessutom saknar vi fortfarande besked om de borgerliga partierna ställer upp på en blocköverskridande överenskommelse om den viktiga energipolitiken. Utan tydliga besked kring energin, brister regeringens klimatpolitik i trovärdighet, säger Anders Ygeman.

Daniel Färm
daniel.farm@riksdagen.se; daniel.farm@riksdagen.se

Läs mer om vår politik på http://www.socialdemokraterna.se
Se, dela, kommentera http://youtube.com/socialdemokraterna