Socialdemokraterna i Uppsala

Socialdemokraterna lanserar nytt dialogverktyg

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2013 14:38 CET

Socialdemokraterna lanserar idag sidan www.VadTyckerUppsala.se, ett nytt dialogverktyg som kommer att skapa möjligheter för Uppsalabor att följa, kommentera och påverka politiska frågor i kommunen. Med mindre än två år kvar till valet kommer det nya dialogverktyget, tillsammans med en omfattande dörrknackningskampanj, att vara av central betydelse när Socialdemokraternas valplattform ska arbetas fram.

– Vi är medvetna om att vi har en läxa att göra för att kunna vinna väljarnas förtroende i valet 2014. Förväntningarna på socialdemokratin är med rätta höga. Därför har vi sedan valet 2010 arbetat i olika grupper med att se över och förnya vår politik. Vi sitter dock inte på alla svar utan istället vill vi initiera en bred diskussion med Uppsalas invånare om vilka önskningar de ställer på politiken i sin vardag, säger Marlene Burwick, kommunalråd (S).

– På VadTyckerUppsala.se kommer Uppsalaborna att fortlöpande kunna följa och lämna synpunkter på aktuella politiska ärenden, ställa frågor och boka in lyssnare. Vi lanserar sidan för att vi ser ett behov av att vidareutveckla det demokratiska samtalet i Uppsala och att genom moderna verktyg minska trösklarna för dialog, resonemang och möjligheter till påverkan, säger Erik Pelling, kommunalråd (S).

– Den socialdemokratiska ambitionen är att vara Sveriges mest öppna och moderna parti. Det är en uppgift som vi tar oss an med ödmjukhet. Att inleda en samtalskampanj och lansera VadTyckerUppsala.se innebär inte att vi är i mål, däremot att vi tar ett steg på vägen. Vi ser nu fram emot en bred diskussion på om hur vi bygger Uppsala starkt för morgondagen, säger Gustaf Lantz, vice ordförande för Socialdemokraterna i Uppsala.

Kontakt:

Marlene Burwick, kommunalråd (S)
Mobil 076-761 83 66

Erik Pelling, kommunalråd (S)
Mobil 076-137 78 79

Gustaf Lantz, vice ordförande för Socialdemokraterna i Uppsala