Socialdemokratiska studentförbundet

Socialdemokraterna slår fast att högre studie ska vara avgiftsfria

Pressmeddelande   •   Apr 08, 2013 13:17 CEST

Socialdemokratiska Studentförbundet har fått gehör för en av de viktigaste reformerna inom högskolepolitiken; att avskaffa studieavgifterna för utomeuropeiska studenter. Sedan studieavgifternas införande har andelen utomeuropeiska studenter minskat kraftigt på svenska lärosäten. Avgifterna har inneburit att ekonomi snarare än kompetens avgjort vem som får ta del av svensk högre utbildning.

"Vi i S-studenter är oerhört glada att Socialdemokraterna nu tagit tydlig ställning för att studier ska var avgiftsfria i Sverige. Detta är ett slag för den internationella högskolan med ett större utbyte av studenter från hela världen!" /Magnus Nilsson, ordförande S-studenter

Socialdemokraternas partikongress slår fast att helt nytt system för avgiftsfria studier ska arbetas fram. För att Sverige ska stå starkt i en globaliserad värld krävs att vi värnar och inte stävjar det internationella utbytet på våra lärosäten. Sverige behöver ett större internationellt utbyte för att kunna driva morgondagens forskning och innovation framåt. Internationella kontakter sätter Sverige på kartan.

Socialdemokraterna har därmed under sin partikongress stärkt principen om utbildning som en rättighet och satt kvaliteten på svensk högskola främst.

Presskontakt: Magnus Nilsson, ordförande Socialdemokratiska studentförbundet0707 - 93 76 86 eller magnus.nilsson@s-studenter.se

S-studenter är det av socialdemokraternas sidoförbund som aktiverar och representerar Sveriges studenter. Vi finns idag på tjugonio stycken högskolor, folkhögskolor och universitet, från Luleå i norr till Malmö i söder och organiserar cirka 1600 medlemmar.