Socialdemokraternas medverkan vid Stockholm Pride 2003

Pressmeddelande   •   Jul 29, 2003 16:04 CEST

I morgon onsdag öppnas årets Pridefestival i Stockholm. Homosexuella socialdemorkater medverkar liksom tidigare år i festivalen och gästas av flera företrädare och statsråd.

- Stockholm Pride är ett viktigt tillfälle för oss att tillsammans beslysa situationen för homosexuella, bisexuella och transpersoner i Sverige. Priden är ett tillfälle att ta ställning och visa det. Vi gratulerar moderaternas Fredrik Reinfeldt till att ha fått det mycket hedersamma uppdraget att invigningstala. Men det är också ett uppdrag som förpliktigar. Om Fredrik Reinfeldt väljs till partiledare för moderaterna förväntar vi oss att han mycket aktivt verkar för att ändra moderaternas politik på fler punkter för att öka rättvisan och visa att även moderaterna driver HBT-frågor i svensk politik, säger Lars Stjernkvist, partisekreterare och Håkan Andersson, ordförande för Homosexuella socialdemokrater.

Ur programmet:
30 juli: Stockholm Pride öppnas.
Homosexuella Socialdemokraternas tält finns i Tantolunden och gästas där under veckan av bland andra biträdande statsminister Margareta Winberg, statsrådet Mona Sahlin, riksdagsledamöterna Christina Axelsson, Eva Arvidsson, Börje Vestlund, Helena Zakariasén, Göran Norlander och Niclas Lundberg samt kommunalrådet Helene Hellmark Knutsson.

1 augusti: Seminarium 14.00 – 16.00 Mondo, Medborgarplatsen, Stockholm Seminariet belyser hur HBT-rättigheter drivs och uppmärksammas inom skilda områden som politiken, media, kyrkan och marknaden. Moderator: Mona Sahlin. Övriga paneldeltagare är: Carin Götbladh, länspolismästare, Stockholm, Helene Lööw, generaldirektör Forum för Levande historia och forskare på extremhögern
Lars Gårdfeldt, präst i Svenska kyrkan, Carl Söderbergh, Generalsekreterare Svenska Amnesty, Sören Andersson, ordförande RFSL, Fredrik Andersson, Prime PR.

2 augusti: Prideparaden
Homosexuella socialdemokraters sektion samlas på Blasieholmskajen (bakom Nationalmuseum) kl. 14.00.

Läs mer på www.hss.socialdemokraterna.se.

Anna A Forsberg, Presschef