Socialdemokratisk delegation på Filippinerna

Pressmeddelande   •   Jul 29, 2003 15:00 CEST

Socialdemokraternas filippinska systerparti Akbayan öppnar sin kongress i morgon 30 juli. De svenska socialdemokraterna är gäster och delegationen leds av Ann Linde, internationell sekreterare.

- Det är särskilt viktigt att stödja våra filippinska vänner nu när det är oroligt i landet, säger Ann Linde, socialdemokraternas internationella sekreterare.

Sedan flera är bedriver partidistrikten i Uppsala och Norrbotten demokratistödjande arbete med Akbayan. Det är ett gräsrotsparti som arbetar för att förbättra villkoren för de miljoner fattiga som finns i Filippinerna och för att förbättra utbildning och boende för vanliga människor.

Under tisdagen besökte delegationen den filippinska kongressen där en av Akbayans kongressledamöter Etta P Rosales talade om militärens kuppförsök.

- Givetvis fördömer vi alla försök att få bort regeringen på odemokratiskt sätt. Men kuppförsöket sätter fingret på stora brister i vårt samhälle med korruption och oklarheter både inom militären och samhället i stort, säger Etta P Rosales.

Efter kongressen besöker den svenska delegationen lokala Akbayan-avdelningar i fattiga områden. Delegationen består av Ann Linde, internationell sekreterare, Bertil Kinnunen från Uppsala, Leif Pettersson från Kiruna och Jan Hodann, Olof Palmes Internationella Centrum. Delegationen nås via Ann Linde (tidsskillnad +6 timmar).

Anna A Forsberg, Presschef

Ann Linde, Internationell sekreterare