Socialdemokratisk partiledare fängslad i Vitryssland

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2004 13:09 CEST

Igår eftermiddag greps oppositionsledaren för det största socialdemokratiska partiet i Vitryssland Nikolaj Statkevitj tillsammans med 45 andra politiska representanter. Nikolaj har idag dömts av Leninsky Distriktsdomstol till inledningsvis 10 dagars häktning för ”deltagandet i icke sanktionerad aktion”.

Under år 2001 gästade Nikolaj socialdemokraternas partikongress i Västerås. Sedan dess har förhållandena i landet förvärrats ytterligare och så sent som för en vecka sedan kritiserades parlamentsvalet i Vitryssland av internationella observatörer som betecknade det som valfusk.

- Att en socialdemokratisk partiordförande i ett europeiskt land kastas i fängelse bara några dagar efter parlamentsvalet i Vitryssland är oacceptabelt. Istället för att ta ett kliv framåt i den demokratiska utvecklingen av landet tar man två kliv bakåt. Vi socialdemokrater kräver att Nikolaj Statkevitj omedelbart försätts på fri fot och att kränkningarna mot de demokratiska fri- och rättigheterna upphör, säger socialdemokraternas biträdande partisekreterare Håkan Juholt och fortsätter:

- Jag kommer personligen att vara i ständig kontakt med representanter för Nikolajs parti, Narodnaja Gramada, för att följa utvecklingen, avslutar Håkan Juholt.

Manuel Ferrer

Pressjouren (kvällar och helger)
pressen@sap.se