Moderaterna

Socialdemokratisk skrämselpropaganda

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2005 16:06 CEST

- Detta handlar inte om tjänstedirektivet. Vi ser nu en skrämselpropaganda av samma slag som vi hörde för ett år sedan. Det handlar inte om kinesiska löner, det är en oförskämdhet mot de nya medlemsländerna. Det handlar inte heller om att ifrågasätta kollektivavtalen, det handlar inte om ursprungslandsprincipen, det handlar om att människor från Europa ska kunna arbeta i ett land när man lever upp till de lagar och regler som gäller i det landet.

Det sa Gunnar Hökmark, moderaternas delegationsledare i Europaparlamentet, när han på morgonen deltog i en debatt i parlamentet om EU-kommissionären Charlie McCreevys uttalanden i samband med EG-domstolens behandling av en konflikt mellan det svenska byggfacket och ett lettiskt företag.

- Min socialdemokratiske kollega Jan Andersson framhöll i debatten att Sverige inte infört några övergångsregler för arbetskraft från de nya medlemsländerna. Det var bra att han sa det, för därmed skröt han om sin egen förlust. Han och hans parti gick i täten mot fri rörlighet, men de förlorade.

- De bedrev skrämselpropaganda om social turism. Vi vet i dag vad resultatet blev, i dag kostar den sociala turismen 18.000 euro i Sverige. Vi ska vara glada över att de förlorade. Vi svenska moderater kommer att värna Sveriges rätt att besluta om sin arbetsmarknad.