Socialdemokratiska studentförbundet

Socialdemokratiska studentförbundet kräver att Sverige och Löfven gör mer

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2015 09:42 CEST

Sverige gör mycket, men kan göra mycket mer. Det engagemang som människor visar är enormt och det gör skillnad. Men varken enskilda individer eller välgörenhet kan ta hela ansvaret. Det krävs politiska svar och lösningar.

Inför statsminister Stefan Löfvens möte med Angela Merkel kräver Socialdemokratiska studentförbundet att Sverige gör mer.  Vi har stora förhoppningar inför mötet. Läget är akut och något land måste visa vägen.

Socialdemokratiska studentförbundet presenterar därför flera politiska förändringar vi önskar Sverige ska göra:

• Säkra och lagliga vägar in i Europa. Problemet är att människor måste riskera livet för att ta sig in i Europa och Sverige. Därför anser vi att transportörsansvaret ska avskaffas.  Vi vill också  att människor ges möjligheten att söka asyl vid EU-ländernas ambassader utomlands eller genom att utfärda asylviseringar där asylsökande ges visum för att resa till Sverige för en säker asylprövning.
  • Höj flyktingkvoten. Sverige tar idag emot 1900 av de mest utsatta flyktingarna som fortfarande befinner sig i konfliktens närområde. Denna kvot bör omedelbart höjas.
  •  Sluta tillämpa Dublinförordningen. Tyskland har beslutat att sluta tillämpa Dublinförordningen, och slutat skicka tillbaka flyktingar till länder som Ungern och Grekland. Även Sverige bör sluta tillämpa Dublinförordningen.

Hela Europa måste ta ansvar och hjälpas åt. Men läget är akut och något land måste visa vägen.   Sverige gör mycket men kan göra så mycket mer.

Elin Ylvasdotter
Förbundsordförande Socialdemokratiska studentförbundet
0760064715

S-studenter är det av socialdemokraternas sidoförbund som aktiverar och representerar Sveriges studenter. Vi finns idag på tjugosju stycken högskolor, folkhögskolor och universitet, från Luleå i norr till Malmö i söder.