Socialdemokratiska studentförbundet

Socialdemokratiska studentförbundet nominerar Lena Sommestad till partiledare

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2011 10:57 CET

Socialdemokratiska studentförbundets förbundsstyrelse har valt att nominera Lena Sommestad till partiledare för Socialdemokraterna.

Vi är övertygade om att valförlusten 2010 till allra största del berodde på felaktiga politiska avvägningar. Därmed är ett partiledarbyte inte de närmsta årens största utmaning. Istället är det nya politiska reformer och ideologiska överväganden som måste ligga i fokus för vår interna debatt. Då politik sällan, eller aldrig, helt kan särskiljas från person så har vi trots detta valt att nominera den person som vi är förvissade om kan leda vårt parti in i en ny era av framtidstro, ökat engagemang och nya valvinster.

S-studenter anser att Socialdemokraterna behöver en ny storts partiledare, en ledare som vågar utmana en partistruktur som med tiden blivit alltför stel, en person som förstår hur vår tids gräsrotsrörelse kan återfå den energi som den så väl behöver.

Vi sökte en person som har hög integritet, är lyhörd för nya idéer och kan presentera lösningar på dagens problem och utmaningar. Någon som samtidigt förstår den tid vi lever i och på vilket sätt vår omvärld har förändrats de senaste decennierna. Vi letade efter en person som vågar ta tag i vår tids stora frågor och presentera en helhetsbild för framtidens socialdemokrati.

Den som bäst passar in på dessa kriterier är Lena Sommestad. Vi är övertygade om att hon skulle leda vårt parti till valvinst, inte bara 2014 utan även kommande decennier.

Magnus Nilsson, ordförande S-studenter

0707-94 76 86

S-studenter är det av socialdemokraternas sidoförbund som aktiverar och representerar Sveriges studenter. Vi finns idag på tjugosju stycken högskolor, folkhögskolor och universitet, från Luleå i norr till Malmö i söder.