Socialdemokratiska studentförbundet

Socialdemokratiska studentförbundet på plats under "valet" i Burma

Pressmeddelande   •   Nov 05, 2010 15:24 CET

På söndag genomför Burma sitt första val till parlamentet sedan 1990. Förra valet vanns stort av den burmesiska oppositionen ledd av fredspristagaren Aung San Suu Kyi och hennes parti National Leauge for Democracy (NLD). Juntan blev marginaliserad till några få procent. Aung San Suu Kyi fick dock aldrig tillträda sin rättmätiga plats som landets ledare och folket fick inte den demokrati som de så länge slagits för. På söndag kommer den burmesiska juntan återigen fortsätta sitt spel för gallerierna. FNs speciella utredare fördömde tidigare i veckan valet som högst odemokratiskt.

S-studenters Burmautskott och S-studenters förbundsordförande Magnus Nilsson är på plats i Mae Sot, en stad vid den thai-burmesiska gränsen och den burmesiska oppositionens huvudsäte, för att bevaka valet och stödja sammarbetsorganisationen Student and Youth Congress of Burma (SYCB).

”Att Sverige inte fördömt det burmesiska valet som odemokratiskt är avskyvärt. Det burmeiska folket gynnas inte av det här valet, dock har juntan allt att vinna”

-Magnus Nilsson, Förbundsordförande Socialdemokratiska studenter

Att det burmesiska valet är odemokratiskt står idag klart, men omvärlden är skrämmande tyst. Det är dags för världen att bryta den tystnaden, ställa sig på den demokratiska oppositionens sida, och vägra göra en förtryckarregim till viljes!

Kontakt till Magnus Nilsson (Förbundsordförande S-studenter)

+46707947686

+66878483660

Kontakt till Frida Perjus (S-studenters burmakoordinator)

+66860761142

S-studenter är det av socialdemokraternas sidoförbund som aktiverar och representerar Sveriges studenter. Vi finns idag på tjugosju stycken högskolor, folkhögskolor och universitet, från Luleå i norr till Malmö i söder.