Ängsbacka Kursgård

Sociokrati i organisationen ökar flödet. Kurs på Ängsbacka 4-5 juni

Pressmeddelande   •   Maj 23, 2013 19:02 CEST

Sociokrati är en metod för styrning och beslutsfattande i organisationer som skapar mer harmoni och flexibilitet. Och därmed effektivitet.
- Vi tagit fler beslut de senaste två månaderna än vi har gjort de senaste två åren, säger en kollektivmedlem från Massachusetts i USA.

En utbildning i sociokrati ges på Ängsbacka den 4-5 juni. Metodens kärna är att ta beslut som alla kan säga ja till. Enligt en särskild struktur får var och en göra sin röst hörd och det är de bästa argumenten som lägger grunden för beslut, inte vad majoriteten tycker eller gruppens ledning. På så sätt kan alla känna sig delaktiga och lättare ta sig an eventuella förändringar. Ledord för ett sociokratiskt styre är transparens, likvärdighet och gemenskap.

Diana Leafe Christian ger kurser i sociokrati i USA, Kanada och Frankrike. Hon har besökt ett stort antal kollektivboenden och har sett hur ett sociokratiskt styre kan gynna flödet i organisationen. På Ängsbacka höll hon en uppskattad workshop tidigare i vår och nu vill man tillsammans med henne utforska vad metoden kan ge kursgårdens medarbetare, volontärer och andra som vistas här. På Ängsbacka finns många olika arbetsgrupper och här liksom i många andra organisationer är kommunikation, beslutsfattande och rekrytering till olika arbetsuppgifter frågor som tar mycket plats.

Kursen med Diana Leafe Christian på Ängsbacka den 4-5 juni ger de grundläggande kunskaper som behövs för att införa sociokrati i kollektivet, på företaget eller i föreningen. Eller varför inte i familjen?

Se vår hemsida för mer info: http://www.angsbacka.se/kurser/sociokrati/

För intervju med Diana Leafe Christian eller annan pressinfo:

Presskontakt Ängsbacka Martina Platzer, press@angsbacka.se, 0708-68 96 00

Ängsbacka kursgård och festivalcenter drivs av en medlemsförening och är Skandinaviens största mötesplats för mänsklig hållbar utveckling. Vi är en inspirationskälla för socialt, personligt och globalt välmående med kurser och festivaler året runt. Vi erbjuder kunskap från olika traditioner, kulturer och livsåskådningar. Verksamheten är politiskt och religiöst obunden. Välkommen hem till Ängsbacka och hem till dig själv!

Ängsbacka kursgård
Nyeds-backa 511
660 60 Molkom (Nära Karlstad)
Tel: 0553 - 100 35