KvalitetsCentrum AB

Sockerdetektiven tipsar! Ny app!

Pressmeddelande   •   Dec 27, 2012 13:47 CET

Att vi äter och dricker alldeles för mycket socker visas gång på gång i undersökningar om våra matvanor. Den som äter godis eller dricker läsk vet förhoppningsvis att produkterna innehåller socker. Men, mycket socker finns insmuget i helt vanlig mat som vi äter varje dag.

Nya sockervärstingar! I samband med faktainsamlingen inför boken Sockerdetektiven (utgiven 2008) gjordes bl a en inventering av sockerhalten i frukostflingor. Värstingen då var Kalaspuffar med 35 gram varav sockerarter per 100 gram. Detta rekord är numera slaget av Choco Bears (Coop) med 38 gram och Choco Puffs (Raisio) med 43 gram.

Appen är ett enkelt hjälpmedel att ha med sig i fickan som ”kom-i-håg” i mataffären. Appen innehåller den ”maaagiska femman” som är användbar när det handlar om att välja frukostprodukter som bröd,
frukostflingor & müsli och mjölkprodukter. Appen är publicerad under namnet ”Sockerdetektiven tipsar!” på Android market. Priset är 15 kr.

En recensionsversion av appen finns här:

Det är Maj Östberg Rundquist som utvecklat appen. Maj har tidigare skrivit boken Sockerdetektiven
(ICA bokförlag, ISBN 978-91-534-3010-0).

För mer information – vänligen kontakta:

KvalitetsCentrum AB, Maj Östberg Rundquist

maj@greppalivet.nu