Bildelsbasen AB

Sök delar till lastbilar hos din lastbilsdemontering via reservdelsförfrågan

Pressmeddelande   •   Jan 18, 2017 06:16 CET

Företaget CAB Group AB har produkten CABAS Heavy, kalkylering av skadereparationer på tunga fordon (Lastbil/Buss/Släp/Traktor).

Bildelsbasen Nordic AB har som följd utökat systemet Dagmar Kalkyl där lastbilsdemonteringarna kan besvara skadekalkyler och därigenom öppnat upp för en ny kundgrupp.

Dagmar Kalkyl är ett webbaserat system, vilket besparar lastbilsdemonteringen installationen av programvara för att besvara kalkyler.

- I CABAS Heavy skickas reservdelsförfrågan via CABAS Parts för sökning av begagnade reservdelar. I Dagmar Kalkyl visas fordonsuppgifter, bilder på den skadade lastbilen och de efterfrågade reservdelarna.

- Lastbilsdemonteringen fyller i de efterfrågade delarna som finns tillgängliga och besvarar reservdelsförfrågan via Dagmar Kalkyl till CABAS Parts. Därefter är det bara för verkstaden att välja vilka delar som ska beställas och när de ska levereras. Detta förenklar också inrapporteringen till försäkringsbolaget då allt sköts digitalt, berättar Roland Jonsson på Bildelsbasen Nordic AB.

CABAS Parts har också uppgraderats så att systemet även innefattar mekaniska reservdelsförfrågningar för personbilar. Dagmar Kalkyl tar nu även emot skadekalkyler på mekaniska delar för personbilar.

De nya funktionerna presenteras på Automässan 2017
Bildelsbasen Nordic AB kommer att finnas i monter E00:15 på Automässan 2017 i Göteborg den 18–21 januari för att presentera våra nya funktioner för verkstäder, försäkringsbolag samt demonteringar.

- CABAS Parts och Dagmar Kalkyl är tidsbesparande för verkstäder, försäkringsbolag och demonteringar, avslutar Roland Jonsson.

Gruppsökning via Bildelsbasen
Utöver möjligheten att skicka reservdelsförfrågan till enskild reservdelsleverantör kan verkstäderna sända skadekalkyler och få offertförslag från ett 40-tal bildemonteringar genom att välja BILDELSBASEN under reservdelsleverantörer.

Bakgrund

Företaget CAB Group AB kontaktade Bildelsbasen AB i slutet av 2012 med inbjudan att vara med i ett projekt med syftet att digitalisera skadekalkylernas svar från bildemonteringarna för automatisk inläsning hos verkstäderna. Bildelsbasen Nordic AB har därför utvecklat systemet Dagmar Kalkyl som fungerar som en direktkontakt med bil- & lastbilsverkstädernas egna CABAS-system.

Om Bildelsbasen Nordic AB
Bildelsbasen Nordic AB utvecklar och driftar sajten www.bildelsbasen.se som är Nordens största databas för begagnade originalbildelar med 6 miljoner bildelar. Sajten har varit verksam sedan 1996 på Internet.

Gedigen erfarenhet inom fordonsbranschen sedan 1976. Bildelsbasen Nordic AB utvecklar och driver internetbaserade marknadsplatser som en oberoende aktör på marknaden. Bildelsbasen Nordic AB erbjuder sina kunder unikt framtagen webbshop, orderhanteringssystem, mottagande och besvarande av skadekalkyler via CABAS Parts samt webbpubliceringsverktyg för bil- & lastbilsdelar.

Bildelsbasen AB
Roland Jonsson