Uppsala Rotaryklubbar

Sök stipendium till Australien

Pressmeddelande   •   Nov 22, 2010 16:20 CET

Mellan 25 och 40 år och yrkesverksam? Sök stipendium till  Australien

Rotary International arrangerar Group Study Exchange, GSE, ett studiegruppsutbytesprogram för yngre förvärvsarbetande i åldern 25-40 år. Syftet är att genom kunskap och kontakter främja vänskap och förståelse mellan länder genom att belysa historia, kultur och aktuell utveckling i samhället genom ett kvalificerat studiebesöksprogram.

Rotarydistrikt 2350 (Stockholm norr om Slussen samt hela Uppland) utlyser nu GSE-stipendier till Adelaide, Australien. Resan kommer att äga rum 1 – 31 oktober 2011.

En grupp bestående av en ledare (rotarian) och fyra stipendiater/deltagare (icke-rotarianer) kommer att utses.

Söka stipendium kan den göra som

• Är svensk medborgare
  • Bor eller arbetar i den del av Stockholms län, som ligger norr om Slussen, eller i Uppsala län (utom Älvkarleby)
  • Är mellan 25 och 40 år och har minst två års välrenommerad yrkeserfarenhet (heltid)
  • Har bra allmän utbildning och bra studieresultat
  • Är entusiastisk, duktig företrädare för det egna yrket
  • Har lätt att kommunicera och att arbeta i grupp
  • Är villig att tala i rotaryklubbar och i andra organisationer under resan och efter hemkomsten
  • EJ är rotarian eller barn, barnbarn, make/maka, sambo/särbo till rotarian

Mycket goda kunskaper i engelska är ett krav.

Stipendiet består av resa och uppehälle, som bekostas av Rotary. Deltagarna bor individuellt i olika rotaryfamiljers hem. Stipendiaterna svarar själva för försäkringskostnader och fickpengar.

Ett motsvarande team från Rotarydistrikt 9520 Adelaide kommer till Sverige i maj 2011. Båda teamen kommer att träffas i Sverige och Australien.

Information:

Elisabet Mårdfelt Thorell, tel 08-6070 399, beppan@comhem.se

Ansökan skall vara Elisabet Mårdfelt Thorell tillhanda senast 18 december 2010.

Adress: Diligensvägen  65, 131 48 Nacka eller via e-postadress ovan.