Winkir Teater och Musik

Sökande efter jazzens själ

Pressmeddelande   •   Aug 28, 2012 11:11 CEST

Konsert, publikinteraktion, samplande och musikskapande tillsammans med publiken via nätet, publicering av jazzens själ.

Erik Winqvist och Henrik Ivarsson kommer att vid några jazzcafeer söka efter jazzens själ . De bjuder in några utvalda jazzmusiker, spelar in, samplar klipper och bygger nytt.

Slutresultatet ska bli ett koncentrat av jazzens själ, utan genre eller speciellt musikaliskt språk. Det ska gå rätt i hjärtat.

Klippandet kommer att ske interaktivt med publiken via nätet.

Under jazz caféerna kommer Erik att intervjua artisterna, de kommer att spela några höjdare och undersöka vad som händer när de möts. Efter paus kommer improvisationerna bygga på improvisationsteaterns metoder, det blir spännande och nytt. "när jag lyssnar på jazzkonserter så är det ofta några underbara sekunder som är kvällens behållning, det är dessa sekunder som jag vill vrida och vända och då hoppas jag att alla ska förstå jazzens vidunderliga förmåga att lyfta människor.

Som musiker så tror jag att detta synsätt kommer att lyfta mig till nya musikaliska former och sfärer. Jag är inte intresserad av stilar jag gillar själar" säger Erik Winqvist. "jag tror att den färdiga musikstycket kommer att slå värden med häpnad och bli en succé, om inte så kommer den i alla fall att vara ett härligt inspel för musikintresserade, om inte så lyfts jazzens själ fram i ljuset, för alla musiksmaker, om inte så kommer vi och publiken i alla fall att ha kul"

Den 20 sept Maria Kvist- sång och klaviatur, Linus Kåse-saxofon, Tobias Grenholm-kontrabas och Erik Winqvist

Den 3 oktober Pelle Arhio - klaviatur,Magnus Josephsson - gitarr, Tom Söderblom - trummor och Erik Winqvist

Magasinet, Elfviks gård, Lidingö