Fröken Sverige

SÖKES: NYA FRÖKEN SVERIGE 2007

Pressmeddelande   •   Feb 28, 2007 14:19 CET

Är du smart, stark, självständig och empatisk? Då kan du söka tjänsten som Nya Fröken Sverige.
Panos Papadopoulos, initiativtagare & huvudman till Nya Fröken Sverige har startat jakten på nästa Fröken Sverige, och nu är det kompetens, empati och kvinnlig drivkraft som fäller avgörandet.

”Nya Fröken Sverige är ett initiativ till att lyfta fram några av de fantastiska förmågor och förebilder som finns runtom i Sverige Våra ungdomar behöver fler positiva ideal och det är precis vad Nya Fröken Sverige står för” säger Panos Papadopoulos initiativtagare & huvudman till Nya Fröken Sverige.

Panos Papadopoulos beslut att radikalt förändra urvalskriterierna och omvandla titeln till en traditionell tjänst har väckt reaktioner, inte minst utomlands. Idag publiceras en lång intervju i bland annat The Herald Tribune.

”Genom att betona de inre kvaliteterna framför de yttre vill vi också förmedla bilden av ett modernt Sverige som föregångsland i världen, säger Panos.

Bakgrund

Efter att Panos Papadopoulos suttit med i juryn ett flertal gånger kände han att tävlingen behövde moderniseras och få nya värderingar. 2005 köper han därför rättigheterna och låter självmant tävlingen vila i ett år under uppbyggnadsfasen för NYA Fröken Sverige. Slopandet av baddräktsmomentet är bland det första som implementerades.

Nya Fröken Sverige bildar även en ny referens- och mentorsgrupp – ett etiskt råd innehållande Sture Allén, f.d. Ständig sekreterare i Svenska Akademin, Gunvor Engström, ordförande i Företagarnas Riksförbund och Elisabeth Tarras-Wahlberg, Hovmarskalk och Kronprinsessan Victorias mentor. Tillsammans lägger de basen för nya värdegrunder och en ny rekryteringsprocess tas fram av Professor Bertil Mårdberg.

År 2006 utses Josephine Alhanko till Nya Fröken Sverige. En kulturellt skolad 24-åring från Stockholm som har utbildat sig vid Teaterhögskolan i Stockholm och som studerat konstvetenskap vid Stockholms Universitet. Josephine är just nu aktuell i en uppsättning på Dramaten i Stockholm.

Nu börjar rekryteringen av hennes efterträdare som skall utses i maj 2007.