Expedia.se

Sökstatistik från nätresebyrån Expedia visar: Uppsving för Frankrike inför fotbolls-EM

Pressmeddelande   •   Dec 18, 2015 13:25 CET

Ny sökstatistik från Expedia.se visar svenska fansens entusiasm inför fotbolls-EM i Frankrike nästa sommar. Städerna där Sverige skall spela sina gruppspelsmatcher har i en del fall ökat med tusentals procent.

För några dagar sedan stod det klart – Sverige kommer att spela mot Irland, Italien och Belgien i gruppspelet nästa sommar under fotbolls-EM i Frankrike. Gruppspelsmatcherna kommer att spelas i Paris, Toulouse och Nice och Expedia kan se en kraftig ökning i intresse för dessa destinationer.

För Toulouse, som vanligtvis inte är ett resmål i topp, har antalet sökningar ökat med 63 250 % jämfört med innan det blev klart att Sverige skall spela en gruppspelsmatch där.

– Det är roligt att evenemang som fotbolls-EM lockar folk att resa till städer de annars kanske inte hade åkt till. Ett tips för att komma undan lite billigare är att titta på paketresor, då det brukar vara billigare att boka flyg och hotell ihop istället för separat. Då kan man lägga pengarna som blir över på roliga aktiviteter innan och efter matchen istället, säger Susanne Svensson, Marknadschef för Expedia i Norra Europa.

Stad             Ökning              Match

Paris            + 954 %       Sverige - Irland

Toulouse      + 63,250 %  Sverige - Italien

Nice             + 1,564 %    Sverige - Belgien

En undersökning gjord på uppdrag av Expedia visar att över hälften (54 %) av svenskarna kan tänka sig att planera sin semester kring ett sportevenemang. Spanjorerna är mest benägna (75 %) och holländare är minst benägna (32 %) att låta sportevenemang styra semesterplanerna. Fotboll är den sport som är populärast bland européer som reser till ett sportevenemang.

Topplista: Mest benägna att planera semestern efter sportevenemang:

1. Spanien 75 %

2. Italien 74 %

3. Irland 66 %

4. Tyskland 64 %

5. Frankrike 58 %

6. Sverige54 %

7. England 44 %

8. Norge 43 %

9. Danmark39 %

10. Holland 32 %

Expedia.se lanserades 1996 och tillhör Expedia Group, som är världens ledande internetbaserade resebyrå, med miljoner av resenärer över hela världen varje år. Expedia är en av världens ledande internetbaserade resebyrå och erbjuder hundratusentals hotell, från boutiquehotell till stora hotellkedjor, samt tillgång till flygbiljetter med fler än 400 flygbolag och även möjligheten att boka hyrbil och ett brett utbud av aktiviteter.

www.expedia.se erbjuder avancerade sökverktyg, som gör det möjligt att kombinera olika alternativ, söka efter och forma en resa som passar individuella behov. Detta koncept är även tillgängligt genom Expedias prisbelönta mobilapp, som gör det möjligt att boka flyg och hotell direkt från telefonen. Både hemsidan och mobilapplikationen erbjuder många olika verktyg, som gör livet lättare för resenären. Dessa verktyg inkluderar bland annat kartor över städer och flygplatsterminaler, restips, status på flygavgångar och destinationsguider. Genom att använda de tillgängliga tjänsterna för att skapa individuella paketresor, där flyg och hotell bokas tillsammans, sparar man i genomsnitt 1200 kr per bokad resa.

Expedia.se är en del av Expedia Inc. Företaget skapar konsumentvärde för både fritids- och affärsresenärer, samt assisterar reseleverantörer med ökad efterfrågan och direkta bokningar.

Få tillgång till vår databas:

Som en av världens största internetbaserade resebyrå har Expedia tillgång till detaljerade databaser över konsumenters resebeteende. Om du är journalist eller media och vill ha specifik kunskap inom ett område, så tveka inte att ta kontakt.

Registrerade varumärken och logotyper tillhör sina respektive ägare. © 2014 Expedia, Inc. Fullständiga rättigheter. CST: 2029030-50Expedia