Hoppets Stjärna

Sömnadsutbildning i Boyer, Haiti

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2010 21:40 CEST

Under hösten har Hoppets Stjärna startat ett pilotprojekt i sömnad där ett 40-tal unga kvinnor och män från Boyer i Haiti kommer att få en sömnadsutbildning.

Som ett led i återuppbyggnads arbetet av Haiti och den långsiktiga byutvecklingen som Hoppets Stjärna arbetar för, genomförs från och med hösten 2010 ett pilotprojekt där ett 40-tal unga kvinnor och män från Boyer kommer att få en sömnadsutbildning. Deltagarna kommer att få lära sig olika sömnadstekniker och de kommer även att få undervisning i kläddesign samt en grundläggande utbildning i företagsekonomi och bokföring. Tanken är att de i förlängningen ska kunna producera och sälja kläder i Haiti och kanske även internationellt.

Sömnadsutbildningen var från början planerad för ett 30-tal ungdomar. Men redan den första dagen väntade 39 förväntansfulla tjejer och 2 killar i den stekande hettan vid skolan en halvtimme innan den första lektionen skulle börja.

Det är en riktigt gedigen sömnadsutbildning som eleverna ska gå igenom de närmaste nio månaderna. Utbildningen börjar från grunden och man går igenom allt från vanliga stygn, olika tyger, måttagning, med mera.

Projektledare och lärare för sömnadsutbildningen är Myrtha och hon får även hjälp av sin man Tony.

Målet är att alla eleverna ska kunna ska skaffa sig ett arbete för att kunna försörja sina familjer.

Foto © Dennis Thern /Hoppets Stjärna

Hoppets Stjärna är en hjälporganisation som ger stöd till 30 000 barn i hela världen. På Haiti ges understöd till 10 skolor och 3 barnhem med tillsammans 6 000 barn. http://www.hoppetsstjarna.se/

Här hittar du Hoppets Stjärnas pressroom och alla Pressmeddelanden: