Naturskyddsföreningen i Stockholms län

Söndag den 22 september är det Cykelkarneval i Stockholm

Pressmeddelande   •   Jul 04, 2019 12:57 CEST

För sjätte året i rad cyklar vi genom gator och torg tillsammans för att förvandla vårt vackra Stockholm till en cykelstad. ”Alla är välkomna, på vilket fordon som helst, bara det drivs med muskelkraft. Ung som gammal, långsam som snabb, mästare liksom nyfrälsta”, säger karnevalsgeneralen Christina Nordlind Hejdenberg från Naturskyddsföreningen. ”Kom gärna karnevalsklädd”, tillägger hon. ”

Innan karnevalståget rullar är det musikuppträdanden och det finns möjlighet att testa en-huling, lastcyklar och elcyklar. Det finns en barncykelbana och en tävling om vem som kan cykla långsammast.

Själva Karnevalståget avgår 14.00 från Norrbro, framför Riksdagshuset.

Karnevalseventet börjar dock redan 11.00 med musik, pimpa-din-cykel och dig-själv, diskutera cykelplanering med mera.Det kommer finnas Food Bikes för den som är hungrig eller törstig.
Läs mer: www.cykelkarneval.com   @STHLM.Cykelkarneval

För barnfamiljer: ”KidicalMass”

Den globala rörelsen KidicalMass kommer till Stockholm igen. Alla cykelfordon är välkomna: tvåhjulingar, trehjulingar, springcyklar, sparkcyklar, vuxencyklar med barnstol, lådcyklar osv. Det är barnen på hjul som är i fokus. Start på Norrbro kl 13.00. @kidicalmass.STHLM

Arrangör för Cykelkarnevalen är Naturskyddsföreningen i Stockholms län.

Kontaktpersoner:

Karnevalsgeneral: Christina Nordlind Hejdenberg 0705-30 16 19.
Kommunikationsansvarig: Tomas Bergenfeldt, 0705 – 56 16 31, tomas@bergenfeldt.se

Bilder är fria att använda på https://www.flickr.com/photos/156191275@N05/sets/72157682433920422/

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Naturskyddsföreningen i Stockholms län jobbar med en mängd olika regionala miljöfrågor. Inom länet finns 25 kretsar med  drygt 64 000 medlemmar. Vi jobbar med allt från lokala planfrågor till att arrangera utflykter.