Junilistan

Sören Wibe och Annika Eriksson nya partiledare för Junilistan

Pressmeddelande   •   Jul 06, 2008 13:39 CEST

På söndagen valde Junilistans årsmöte Sören Wibe och Annika Eriksson som partiledare för Junilistan.

-Jag är glad över det förtroende årsmötet har gett mig och Annika Eriksson. Jag ser fram emot att arbeta för att förhindra ytterligare maktöverföring till Bryssel och EU, men också att kunna utveckla vårt positiva alternativ till detta stromaktsprojekt, nämligen ett Europa bestående av självständiga, men fredligt samarbetande stater. Junilistan är rätt forum för detta,säger Sören Wibe.

-Junilistans viktigaste uppgift är att bereda husrum åt alla de väljare som annars står hemlösa i EU-val. Vi har alla förutsättningar att upprepa det senaste succévalet till EU-parlamentet år 2004. Vårt budskap ja till EU-medlemskapet, men nej till bygget av en EU-stat, är något som en stor del av det svenska folket stödjer, avslutar Annika Eriksson.

Sören Wibe kommer från Umeå och har tidigare varit EU-parlamentariker och riksdagsledamot för socialdemokraterna. Annika Eriksson är sedan flera år ledamot i Junilistans styrelse och betecknar sig som liberal. Hon är verksam som energiforskare vid Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg.

Junilistan fick 14,5 procent av rösterna vid det senaste valet till EU-parlamentet år 2004 och är därmed Sveriges tredje största parti i EU-parlamentet.

KG Svenson
Tf. Informationsansvarig