Sörmlands turismutveckling AB

Sörmländska turistföretagare säljer sina produkter och upplevelser på plats i Tyskland

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2009 13:25 CET

På initiativ av Sörmlands turismutveckling AB har i fyra omgångar projektet Open House Sörmland drivits. Open House Sörmland har varit ett tillväxtprojekt riktat till kvinnor som driver eller vill starta företag inom besöksnäringen i Sörmland. Syftet har varit att främja kontakten mellan svenska och tyska företag inom besöksnäringen och skapa nya marknads- och försäljningskanaler. Open House Sörmland har ingått i "Kvinnors företagande stärker Sverige" och i november avslutades den sista projektomgången.

I april genomfördes ett ”Open House Sörmland”, en tredagars rundtur i Sörmland, för att visa upp de företag och verksamheter som var med i projektet. Vid resan deltog ett 20-tal representanter både från rese- och besöksnäringen i Tyskland. I augusti fick sedan deltagarna i projektet en inbjudan från företagarföreningen i Zell att komma och resa runt och besöka deras företag samt att ställa ut på adventsmarknaden 6 december. Ett erbjudande som några av företagarna i Sörmland nappade på.

Fredag 4 december reser ett tiotal företagare från Sörmland från Stockholm Skavsta Flygplats till Frankfurt-Hahn. På söndagen den 6 december säljer sex st av dem sina sörmländska produkter på adventsmarknaden i Zell. De som inte har produkter att sälja kommer att dela ut en folder med sörmländska paketerbjudanden av upplevelser under 2010. Foldern har samordnats och tagits fram av Sörmlands turismutveckling AB i samarbete med deltagarna i projektet.

-          ”Vi har i projektet arbetat för att ta fram paket anpassade för tyska marknaden. Nu är det dags att projektdeltagarna säljer in sina paket för att skapa framtida affärer och få fler turister att komma till Sörmland”, säger Pernilla Nordström, projektansvarig på Sörmlands turismutveckling AB.

Med på resan finns representanter för: Hantverksgruppen Sörmland, Skeppsta Hytta, Låsta rum & frukost, Yxtaholms Slott, Tina of Sweden, Husby-Oppunda Sockenförening, Sörmlands turismutveckling AB, Ceterus Ekonomi AB.

Kontakt:           Mickan Flink, Sörmlands turismutveckling AB, tel 0155-22 27 72 (4-5 dec)

Pernilla Nordström, Sörmlands turismutveckling AB, tel 0155-22 27 73 (6-7 dec)

Vår affärsidé är:
”Att utveckla dig och dina affärer för att bättre möta framtidens gäster!”