Sörmlands turismutveckling AB

Sörmländska upplevelser säljs till internationella researrangörer

Pressmeddelande   •   Maj 15, 2012 09:00 CEST

Ett hundratal internationella researrangörer befinner sig just nu i Malmö och Sverige för att delta i Swedish Workshop 2012 som arrangeras av VisitSweden, Tourism in Skåne och Malmö Turism. Sörmland finns på plats för att sälja upplevelser till researrangörer främst från Tyskland och Storbritannien.

Den 14 och 15 maj kommer researrangörer från 14 länder, bland annat Tyskland, Ryssland och USA, till Malmö för att inspireras av Sverige och hitta nya och fräscha idéer till nästa års paketresor. Sörmland har länge arbetat med den tyska marknaden och hela 30 procent av de deltagande internationella företagen är tyska. Paketerade upplevelser för både grupper och enskilda besökare kommer att presenteras av Nordic Trails som i år representerar Sörmland.

- ”För första gången har vi valt att satsa på att vara representerade via ett incomingbolag då vi av erfarenhet vet att köparna – researrangörerna vill göra affärer direkt. På det sättet är chansen större att få in sörmländska produkter i researrangörernas kataloger” säjer Mickan Flink på Sörmlands turismutveckling AB.

De internationella arrangörerna säljer både på nätet och arbetar mer traditionellt med ett nätverk av resebyråer. Många av de resenärer som VisitSweden riktar den internationella marknadsföringen av Sverige till vänder sig till en researrangör eller resebyrå när de söker reseinspiration.

Drygt tjugo företag från Sörmland och omliggande län har i projektet Open Doors lärt sig hur den tyska och brittiska resemarknaden fungerar och vad researrangörer och besökare efterfrågar samt vad som fodras av en exportmogen upplevelse. I helgen hade även Sörmland en visningsresa för tyska researrangörer och press, som i tre dagar upplevde en del av det Sörmland har att erbjuda. Det var Sörmlands turismutveckling AB som tillsammans med deltagarna i Open Doors som bjöd in till rundresan.

- ”Nu är det upp till bevis och se hur arrangörerna tar emot de nya paketerade upplevelserna som innehåller både natur, kultur och matupplevelser, produkter som vi vet efterfrågas” fortsätter Mickan Flink.

Kontakt: Mickan Flink, tel 0155-22 27 72.

Sörmlands turismutveckling AB är ett privat bolag för besöksnäringen som ägs av privata företag, personer, personal i bolaget (65 %) samt länets kommuner och landsting (35 %). Vår affärsidé är att: "Utveckla Dig och Dina affärer för att bättre möta framtidens gäster". Bolagets uppdrag varierar från att vara projektledare i olika utvecklingsprojekt för företagare i besöksnäringen till att marknadsföra företag på den tyska marknaden till att arrangera små och stora turistiska arrangemang för utländska gäster som kommer till Sverige. Bolaget är operativt ansvarigt för det regionala turismuppdraget, i enlighet med strategin för utveckling av besöksnäringen i Sörmland. Uppdraget ges av Regionförbundet Sörmland.

Open Doors - Internationell affärsutveckling för regional konkurrenskraft!
Open Doors är ett projekt som ska öka kunskap och förmåga hos företagare att etablera sig på den internationella marknaden. Genom coachning, studieresor, seminarier m.m. får deltagarna chansen att öka sin kunskap kring utvalda internationella marknader och affärsutveckling för den internationella marknaden. De utvalda marknaderna är Tyskland och Storbritannien. Projektet startade november 2010 och håller på ca ett halvår till, med slut i oktober 2012. Projektägare är Regionförbundet Sörmland och projektet stöds av Europeiska Regionala Utvecklingsfonden. Sörmlands turismutveckling AB är projektledare och står för det praktiska genomförandet.