Stockholms Stadsteater AB

Soffan är tillbaka

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2008 16:47 CEST

Stockholms stadsteaters populära samtalsserie Soffan är tillbaka igen. Höstens samtal kommer att ägnas åt fyra mytomspunna personer: Leo Tolstoj, Gustaf Fröding, Saladin och Selma Lagerlöf.

Först ut är alltså Leo Tolstoj - greve och världskänd författare som valde att dö som en fattig bonde. På plats i soffan är Sophie Tolstoy, barnbarnsbarnbarn till den ryske författaren. Hon berättar hur Tolstojfamiljen hamnade i Sverige. Och läser ur Sonja Tolstojs öppenhjärtiga dagböcker. I soffan finns också professor Per-Arne Bodin. Han berättar hur Leo Tolstojs märkliga livshistoria * från uppväxten i en av Rysslands finaste adelsfamiljer till den dag då han 82 år gammal flydde från sitt gods och sitt äktenskap * speglas i hans litterära verk. Och regissören Carolina Frände, nu högaktuell med sin uppsättning av Krig och fred, berättar hur hon gjort för att få in Tolstojs enorma epos i 83 snabba scener på Stadsteaterns Stora scen.

PROGRAM
Tisdag 16 september kl 17-18.30: Leo Tolstoj - Greven som gjorde upp med klassamhället

Måndag 6 oktober kl 18.30-20: Fröding och kärleken
Medverkande: Psykoanalytikern och författaren Johan Cullberg
Agneta Elers-Jarleman, regissör och dramatiker
Samtalsledare: Sofia Cherif

Johan Cullberg och Agneta Elers-Jarleman i samtal om Gustaf Fröding * kärlekspoeten som inte kunde älska. Som i stället levde ut sina lustar på stans skitigaste bordeller.

Johan Cullberg, som tidigare skrivit om August Strindberg, kom 2004 ut med den hyllade boken Fröding och kärleken där han gör ett psykoanalytiskt porträtt av Gustaf Fröding. Genom Frödings dikter och sjukjournaler tecknar Cullberg bilden av denna kärlekstörstande man som hade en ambivalent relation till kvinnor och som led av svåra alkohol- och psykiska problem under hela sitt liv.

Agneta Elers-Jarleman är aktuell med sin nyskrivna pjäs Kärleksköparen * Fröding naked som sätts upp Stockholms stadsteater. Hon har tidigare fått stor uppmärksamhet för sin pjäs om August Strindberg Djävla karl.

Lördag 18 oktober kl 15-16.30: Den ädle krigaren - myten om Saladin
Program meddelas senare.

Lördag 22 november kl 15-16.30: Selma Lagerlöf - 150-årsjubileum
Program meddelas senare.