Volontärresor AB

Sofia renoverade klassrum i Indien och gjorde fotouställning.

Pressmeddelande   •   Jul 21, 2009 10:49 CEST

I januari 2009 for Sofia Lindblom, 20 år, iväg med sin Nikon-kamera för att dokumentera en annan sida av livet i Indien än det som syns i glättiga resebroschyrer.

- Det var framförallt kulturen med hinduismen som lockade mig till Indien,

berättar Sofia.

- Jag hade läst ganska mycket innan jag reste ut, och det som förvånade mig

mest var att människor var så fria i sitt tänkande.

Två veckor arbetade Sofia som volontär med att måla om ett klassrum. Tillsammans med fyra andra volontärer fick hon fria händer att omsätta sina idéer. Det blev ett annorlunda rum! Väggen bakom lärarpulpeten blev knallröd och på den ena sidoväggen målade de en stor elefant och på den andra en stor multiplikationstabell.

- Barnen i skolan var jättenyfikna och kom förbi för att se vad som

pågick. Men då kom rektorn och körde iväg dom tillbaka till undervisningen! Det intressanta var att barnen ofta kunde bättre engelska än de vuxna, säger Sofia och skrattar.

Samtidigt hann hon med att ta mer än 2000 foton på indier i alla åldrar och alla upptänkliga situationer. Ett urval av alla dessa har hon nu redovisat i en separat fotoutställning.

Sofia Lindblom fick hjälp av kuratorn på sin skola, Riddarfjärdens Gymnasium, att söka stipendier för sin resa. Från Stockholms stad lyckades hon få 10000 kr för att kunna göra sitt projektarbete bland fattiga och rika i Himachal Pradesh.

- Det bästa med resan var att jag kunde åka dit ensam. Man ser mycket

mera då och får mycket starkare intryck än om man åker i en grupp på en vanlig charterresa. Som volontär åker man inte på en vanlig semester!

Fakta om Volontärresor

Verksamhet: Företaget förmedlar volontärplatser till 16 länder i Asien, Afrika och Latinamerika. Populärast är Ghana, Thailand och Indien med volontärprojekt i skolor och barnhem. Även djurprojekt i Sydafrika har på senare tid lockat många volontärer.

Restid: Vanligast är vara volontär i två månader. Under 2008 for 500 personer ut på volontärprojekt, av dessa var ca 100 över 30 år.

Pris: Två månader kostar ca 15000 kr (oavsett destination) inklusive mat, boende, språklig orientering, introduktionskurs och lokala transporter. Kostnad för flygresa tillkommer.

Om företaget: Grundades av Emma Höjer, Stefan Sterve och Maria Olsson 2005. Har idag fyra anställda i Sverige och lokala samarbetsorganisationer i respektive projektland. Läs mer på www.volontarresor.se

För kontakt och mer info:

Stefan Sterve 08 - 23 93 00 eller 070 - 573 4786

stefan@volontarresor.se