LSU - Sveriges ungdomsorganisationer

Sofia Zackrisson tar plats i styrelsen för LSU - Sveriges Ungdomsorganisationer

Pressmeddelande   •   Dec 28, 2009 09:15 CET

Sofia Zackrisson från Göteborg tar vid årsskiftet plats i styrelsen för LSU - Sveriges ungdomsorganisationer. Målsättningen är att bidra med ett starkt barnrättsperspektiv.
- Men såklart också min syn på ungt engagemang, organisering och åldersdiskriminering, säger Sofia Zackrisson, som i dag är ordförande för Rädda Barnens Ungdomsförbund
.

20-åriga Sofia Zackrisson är född i Götegorg där hon också gick gymnasiet, men engagemanget föddes då hon gick med i Rädda Barnens lokalförening i Säffle som 13-åring. I dag bor hon i Stockholm och är ordförande för Rädda Barnens Ungdomsförbund samt sitter som ledamot i Rädda Barnens riksstyrelse.

- Makt och inflytande för barn och unga! Det har länge varit mina hjärtefrågor. Barn och unga måste först tas på allvar och ges verkliga förutsättningar för att vuxna ska kunna lära sig att ta tillvara på de unika och viktiga perspektiven som finns.

Sofia Zackrisson menar att barn och unga på många sätt exkluderas i dagens samhälle. Framförallt ifrån rättigheter som att tas på allvar, ha inflytande över politisk planering och ekonomisk prioritering och att känna makt över sitt eget liv.

- Därför är det viktigt att barn och unga ges möjlighet att organisera sig i sina egna former och förutsättningar. Barn och unga finns till för det de vill finnas till för, här och nu.

Sofia Zackrisson
Tillträdande styrelseledamot LSU

Oskar Kollberg
Pressekreterare LSU
0704- 50 69 46
oskar.kollberg@lsu.se

LSU är samarbets- och intresseorganisationen för ungdomsorganisationer i Sverige. Vi utvecklar unga ledare och deras organisationer samtidigt som vi arbetar för att förbättra ungas villkor i Sverige och världen. Vi är en ideell organisation, partipolitiskt och religiöst obunden, av och för ungdomsorganisationer. LSU samlar 76 självständiga, demokratiskt uppbyggda, nationella organisationer som tillsammans har fler än en halv miljon unga medlemmar från hela landet.