Svenska Baseboll och Softboll Förbundet

Italien - Ukraina 7-0
Frankrike - Italien 0-15
Polen - Sverige 0-6

Sverige tog andra raka segern i Softboll-EM när man besegrade Polen med 6-0 på måndagen. Stor segerorganisatör var pitchern Johanna Grauer som endast släppte två hits och noterade hela 20 strikeouts.

Precis som i söndagens match mot Ukraina var Sveriges offensiv heta direkt i matchens inledning. Johanna Grauer slog in Sveriges första poäng och sedan följde Lisa Ingels upp med ytterligare två inslagna poäng innan Polen kom ur inningen. Ställningen höll sig sedan tills den sjätte inningen då Sverige noterade ytterligare tre poäng genom Anna-Karin Solén Westling, Jenny Wonisch, och Amanda Karlsson.

Men matchens stjärna var 17-åriga pitchern Johanna Grauer, som till vardags spelar high school-softboll för Amador Valley i Kalifornien som pitchade sju innings med endast två hits mot sig och hela 20 strikeouts.

Sverige har nu möjlighet att säkra en plats i slutspelet, och bland de åtta bästa i EM, genom seger mot Frankrike på onsdagen.

Tabell, grupp D:

Italien   3  3  0   6
Sverige  2  2  0   4
Frankrike 3  1  2   2
Ukraina  3  1  2   2
Polen  3  0  3   0

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Svenska Baseboll och Softboll Förbundet (SBSF) bildades 1956, och har i uppgift att utveckla och administrera idrotterna baseboll och softboll i Sverige. SBSFs prioriterade områden är tävling, spelarutveckling, utbildning samt landslagsverksamheten.

SBSF arrangerar seriespel för såväl herrar (baseboll) som damer (softboll). Förbundet har cirka 40 föreningar och 1.000 utövare.
SBSF har ett idrottsgymnasium i Leksand inriktat på spelarutveckling för både pojkar och flickor. Från och med läsåret 2011/2012 kommer idrottsgymnasiet ha status av Riksidrottsgymnasium.
SBSF skickar årligen ut cirka 100 spelare på olika landslagsuppdrag, från seniorlandslagen i baseboll och softboll, juniorlandslag baseboll och softboll, samt U15-landslag baseboll.

Internationellt är SBSF medlem av International Baseball Federation (IBAF), International Softball Federation (ISF), Confederation of European Baseball (CEB) och European Softball Federation (ESF).
SBSF har även samarbete med Major League Baseball (MLB) International och Little League International vad gäller spelarutveckling respektive internationellt tävlingsutbyte.

För mer information, besök vår webbsida www.baseboll-softboll.se.