Svenska Baseboll och Softboll Förbundet

Softboll-EM: Semifinaldrömmen sprack för Sverige

Pressmeddelande   •   Jul 10, 2013 22:24 CEST

Sveriges dröm om att nå EM-semifinaler - och därmed kvalificera sig till VM2014 i Holland - sprack efter en tung förlust mot Ryssland med 0-1. Att Sverige föll i dagens andra match mot regerande Europamästarna Holland (0-19) var mer väntat - men laget hade behövt vinna mot Ryssland för att nå semifinalerna.

Senaste gången Sverige hamnade bland de fyra främsta nationerna var 1988 vid EM i Danmark.
Med nya pitcheresset Johanna Grauer, som spelar high school softboll i USA, hade Sverige för första gången på flera år en pitcher i laget av yppersta klass och man hoppades därför kunna nå en framskjuten placering vid årets Europamästerskap.

Men efter 0-1 mot Ryssland är semifinaldrömmen borta. Sverige hade en liten chans att kunna nå semifinalerna vid österrikisk seger mot Ryssland, men även där hade ryskorna marginalerna på sin sida och vann den matchen med 2-0.

Det blev en blytung förlust för Sverige där Johanna Grauer återigen pitchade en fantastisk match, släppte bara två hits - men i den femte inningen kunde Ryssland utnyttja två svenska defensiva misstag och ta det som blev matchens enda poäng. Offensivt skapade Sverige endast tre hits och hade inte heller domsluten på sin sida när man väl fick ut löpare på bas.

Istället för semifinaler - och en plats till VM 2014 i Holland - blir det nu spel om plats 5-6 eller 7-8, beroende på hur torsdagens match mot Österrike går. Vid vinst blir det spel om 5-6:e plats - vilket skulle bli Sveriges främsta placering sedan EM 1995. Vid förlust blir det istället spel om 7-8:e plats, vilket ändå är ett fall framåt jämfört med 11:e platsen vid EM 2011.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Svenska Baseboll och Softboll Förbundet (SBSF) bildades 1956, och har i uppgift att utveckla och administrera idrotterna baseboll och softboll i Sverige. SBSFs prioriterade områden är tävling, spelarutveckling, utbildning samt landslagsverksamheten.

SBSF arrangerar seriespel för såväl herrar (baseboll) som damer (softboll). Förbundet har cirka 40 föreningar och 1.000 utövare.
SBSF har ett idrottsgymnasium i Leksand inriktat på spelarutveckling för både pojkar och flickor. Från och med läsåret 2011/2012 kommer idrottsgymnasiet ha status av Riksidrottsgymnasium.
SBSF skickar årligen ut cirka 100 spelare på olika landslagsuppdrag, från seniorlandslagen i baseboll och softboll, juniorlandslag baseboll och softboll, samt U15-landslag baseboll.

Internationellt är SBSF medlem av International Baseball Federation (IBAF), International Softball Federation (ISF), Confederation of European Baseball (CEB) och European Softball Federation (ESF).
SBSF har även samarbete med Major League Baseball (MLB) International och Little League International vad gäller spelarutveckling respektive internationellt tävlingsutbyte.

För mer information, besök vår webbsida www.baseboll-softboll.se.