Svenska Baseboll och Softboll Förbundet

Softboll-EM: Sverige inledde med vinst mot Ukraina

Pressmeddelande   •   Jul 07, 2013 17:14 CEST

Sverige fick en bra start på Softboll-EM i Tjeckien då man besegrade Ukraina med 7-0 på söndagen. Johanna Grauer pitchade stabilt, och slog dessutom in två av Sveriges poäng. För Sverige fortsätter EM med match mot Polen på måndag.
Sverige rivstartade med fem poäng redan i den första inningen, tack vare två errors av Ukrainas defensiv, och poänggivande slag av Karin Hjelm, Johanna Grauer och Lisa Ingels.Johanna Grauer (1-0) pitchade mycket stabilt för Sverige och släppte inte en enda hit över fyra innings. Tillsammans med en solid defensiv gav Johanna Sverige en smakstart i turneringen.Softboll-EM
Resultat, söndag 7 juli:

Frankrike - Ukraina 4-7
Italien - Polen 9-0
Ukraina - Sverige 0-7

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Svenska Baseboll och Softboll Förbundet (SBSF) bildades 1956, och har i uppgift att utveckla och administrera idrotterna baseboll och softboll i Sverige. SBSFs prioriterade områden är tävling, spelarutveckling, utbildning samt landslagsverksamheten.

SBSF arrangerar seriespel för såväl herrar (baseboll) som damer (softboll). Förbundet har cirka 40 föreningar och 1.000 utövare.
SBSF har ett idrottsgymnasium i Leksand inriktat på spelarutveckling för både pojkar och flickor. Från och med läsåret 2011/2012 kommer idrottsgymnasiet ha status av Riksidrottsgymnasium.
SBSF skickar årligen ut cirka 100 spelare på olika landslagsuppdrag, från seniorlandslagen i baseboll och softboll, juniorlandslag baseboll och softboll, samt U15-landslag baseboll.

Internationellt är SBSF medlem av International Baseball Federation (IBAF), International Softball Federation (ISF), Confederation of European Baseball (CEB) och European Softball Federation (ESF).
SBSF har även samarbete med Major League Baseball (MLB) International och Little League International vad gäller spelarutveckling respektive internationellt tävlingsutbyte.

För mer information, besök vår webbsida www.baseboll-softboll.se.