Svenska Baseboll och Softboll Förbundet

Softboll-EM: Sverige på sjunde plats

Pressmeddelande   •   Jul 12, 2013 21:34 CEST

Sveriges softbolldamer slutade på sjunde plats i Softboll-EM efter vinst mot Spanien med 6-4 i lagets sista match i turneringen. Det var ett stort kliv framåt för svensk softboll efter 11:e placeringen i EM 2011.

Johanna Grauer pitchade återigen lysande för Sverige men fick se Spanien ta ledningen med 3-0 efter två inningar efter tre defensiva misstag av svenskorna. Sverige fick så småningom ordning på defensiven och kom in i matchen när Kehli Washington sprang in Sveriges första poäng på Johanna Grauers fina slag i fjärde inningen. I den femte inningen kröp Sverige lite närmare igen när Julia Johansson slog in Lisa Ingels med 2-4. Sedan tog Sverige två poäng både i den sjätte och sjunde inningen för att så småningom spika resultatet till 6-4 i svensk favör.

Stort jubel för svenskorna, som efter två raka vinster i gruppspelet fick inkassera tre raka förluster och därmed tappa chansen på semifinalplatserna som även hade gett en plats i Softboll-VM i Holland 2014. Även om förhoppningarna var att kunna nå högre i turneringen är facit godkänt för Sveriges softbollandslag som har framtiden framför sig!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Svenska Baseboll och Softboll Förbundet (SBSF) bildades 1956, och har i uppgift att utveckla och administrera idrotterna baseboll och softboll i Sverige. SBSFs prioriterade områden är tävling, spelarutveckling, utbildning samt landslagsverksamheten.

SBSF arrangerar seriespel för såväl herrar (baseboll) som damer (softboll). Förbundet har cirka 40 föreningar och 1.000 utövare.
SBSF har ett idrottsgymnasium i Leksand inriktat på spelarutveckling för både pojkar och flickor. Från och med läsåret 2011/2012 kommer idrottsgymnasiet ha status av Riksidrottsgymnasium.
SBSF skickar årligen ut cirka 100 spelare på olika landslagsuppdrag, från seniorlandslagen i baseboll och softboll, juniorlandslag baseboll och softboll, samt U15-landslag baseboll.

Internationellt är SBSF medlem av International Baseball Federation (IBAF), International Softball Federation (ISF), Confederation of European Baseball (CEB) och European Softball Federation (ESF).
SBSF har även samarbete med Major League Baseball (MLB) International och Little League International vad gäller spelarutveckling respektive internationellt tävlingsutbyte.

För mer information, besök vår webbsida www.baseboll-softboll.se.