Svenska Baseboll och Softboll Förbundet

Softboll-EM: Sverige till match om 7-8:e plats

Pressmeddelande   •   Jul 11, 2013 21:36 CEST

Sveriges softbollandslag får spela match om 7-8:e plats på fredag. Detta står klart sedan laget inkasserat sin fjärde raka förlust i mästerskapet mot Österrike på torsdagen. Trots övertag i antal hits blev det förlust, 1-3, sedan österrikiskorna utnyttjat några defensiva svenska misstag i den fjärde inningen.

Holland, Italien, Ryssland och Tjeckien kvalificerade sig till semifinalerna och samtidigt kvalade de in till VM 2014 som avgörs i Holland.

Österrike och Storbritannien spelar match om 5-6:e plats och Sverige möter Spanien i matchen om 7-8:e plats på fredag klockan 10:30.

Slutspelsgrupp E:

Italien - Spanien 6-1
Storbritannien - Tjeckien 5-3
Tjeckien - Spanien 8-0

Tabell:

Italien  3  2  1   4
Tjeckien  3  2  1  4
Storbritannien  3  2  1  4
Spanien  3  0  3   0

Slutspelsgrupp F:

Holland - Österrike 9-0
Österrike - Sverige 3-1
Holland - Ryssland 7-0

Tabell:

Holland  3  3  0   6
Ryssland  3  2  1  4
Österrike  3  1  2  2
Sverige  3  0  3   0

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Svenska Baseboll och Softboll Förbundet (SBSF) bildades 1956, och har i uppgift att utveckla och administrera idrotterna baseboll och softboll i Sverige. SBSFs prioriterade områden är tävling, spelarutveckling, utbildning samt landslagsverksamheten.

SBSF arrangerar seriespel för såväl herrar (baseboll) som damer (softboll). Förbundet har cirka 40 föreningar och 1.000 utövare.
SBSF har ett idrottsgymnasium i Leksand inriktat på spelarutveckling för både pojkar och flickor. Från och med läsåret 2011/2012 kommer idrottsgymnasiet ha status av Riksidrottsgymnasium.
SBSF skickar årligen ut cirka 100 spelare på olika landslagsuppdrag, från seniorlandslagen i baseboll och softboll, juniorlandslag baseboll och softboll, samt U15-landslag baseboll.

Internationellt är SBSF medlem av International Baseball Federation (IBAF), International Softball Federation (ISF), Confederation of European Baseball (CEB) och European Softball Federation (ESF).
SBSF har även samarbete med Major League Baseball (MLB) International och Little League International vad gäller spelarutveckling respektive internationellt tävlingsutbyte.

För mer information, besök vår webbsida www.baseboll-softboll.se.