Svenska Baseboll och Softboll Förbundet

Softboll: Skövde Saints vann Europacupkvalet

Pressmeddelande   •   Aug 26, 2012 17:01 CEST

Skövde Saints vann Europacupen B-pool i Ostrava, Tjeckien, och tog tillbaka Sverige till A-poolen. I finalen besegrade man franska Les Comanches med 3-0.

Rachel Brown, Skövdes duktiga pitcher med meriter från Harvard, pitchade fullkomligt lysande under Europacupen. Rachel gick 8-1 med sju complete games, en ERA på 0,13 och 4 BB/96 K på 52 innings. Hon utsågs givetvis till turneringens bäste pitcher.

Tess Granath, Skövdes bästa slagman med ett average på .593, utsågs till Most Valuable Player.

Skövdes resultat i turneringen:

Gruppspel:
Skövde Saints - Trnava, Slovakien 7-0
Skövde Saints - London Angels, Storbrittanien 4-2
Szostka Brzeg, Polen - Skövde Saints 0-10
Princ Zagreb, Kroatien - Skövde Saints 4-6

Slutspel:
Eagles, Schweiz - Skövde Saints 3-7
Skövde Saints - Les Comanches, Frankrike 1-10
Skövde Saints - Ostrava, Tjeckien 6-2

"Double elimination" playoffs
Semifinal 1: Les Comanches - Skövde 0-5 (segraren till Grand Final)
Semifinal 2: London Angels - Eagles 1-2 (London 4:a i turneringen)
Final qualification: Les Comanches - Eagles 6-0 (Eagles 3:a i turneringen)
Grand final: Skövde Saints - Les Comanches 3-0

I och med turneringssegern i Europacupen B-pool är det nu helt klart att det lag som vinner SM-finalen i Softboll-SM får spela bland de "stora nationerna" i 2013 års Europacupspel. Europacupen A-pool vanns av Sparks Haarlem, Holland, och även i Cupvinnarcupens A-pool blev det holländsk seger genom Terrasvogels.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Svenska Baseboll och Softboll Förbundet (SBSF) bildades 1956, och har i uppgift att utveckla och administrera idrotterna baseboll och softboll i Sverige. SBSFs prioriterade områden är tävling, spelarutveckling, utbildning samt landslagsverksamheten.

SBSF arrangerar seriespel för såväl herrar (baseboll) som damer (softboll). Förbundet har cirka 40 föreningar och 1.000 utövare.
SBSF har ett idrottsgymnasium i Leksand inriktat på spelarutveckling för både pojkar och flickor. Från och med läsåret 2011/2012 kommer idrottsgymnasiet ha status av Riksidrottsgymnasium.
SBSF skickar årligen ut cirka 100 spelare på olika landslagsuppdrag, från seniorlandslagen i baseboll och softboll, juniorlandslag baseboll och softboll, samt U15-landslag baseboll.

Internationellt är SBSF medlem av International Baseball Federation (IBAF), International Softball Federation (ISF), Confederation of European Baseball (CEB) och European Softball Federation (ESF).
SBSF har även samarbete med Major League Baseball (MLB) International och Little League International vad gäller spelarutveckling respektive internationellt tävlingsutbyte.

För mer information, besök vår webbsida www.baseboll-softboll.se.