Softhouse

Softhouse levererar ny app till Skånetrafiken: Stadsbiljetten

Pressmeddelande   •   Aug 19, 2015 11:28 CEST

Den populära appen Skånetrafiken får nu en uppföljare med appen Stadsbiljetten, som gör det enklare att resa i Skånes städer. För programmering och design står ett team från Softhouse.

– Vi känner oss stolta över biljettlösningen vi lanserade i Skånetrafikens tidigare app, Reseplaneraren. Den används numera för att köpa cirka 180.000 biljetter i månaden. Nu fick vi chansen att göra något ännu mer användarvänligt för att underlätta resandet inom kollektivtrafiken, säger Ola Persson, affärsansvarig för mobila biljettlösningar på Softhouse Consulting AB.

Med hjälp av appen Stadsbiljetten köper man biljetter till stadstrafiken i Skånes största orter. Den är framtagen som en ersättare till sms-biljetten som kommer att avvecklas i början av 2016. Under hela projektet har Skånetrafiken varit mycket tydliga med att användarvänligheten måste stå i centrum.

– Gränssnittet är snyggt, lättanvänt och inriktat på att resenären ska slippa tänka så mycket och bara få sin biljett i handen. Som utvecklare är det ett nöje att få vara med och förenkla människors vardagsliv, och även bidra till det nationella målet om ökat resande med kollektivtrafik, säger Ola Persson

Pernilla Nilsson, projektledare på Skånetrafiken, förklarar att företaget ställer höga krav på sina mjukvarupartners; de måste vara engagerade, proaktiva och hålla sig uppdaterade vad som händer på marknaden.

– Softhouses medarbetare är flexibla och bra på att förstå Skånetrafikens krav och behov. De är också duktiga på att komma med kreativa förslag på lösningar, säger Pernilla Nilsson.

Fakta om Stadsbiljetten

• Fungerar i de tio skånska städer som har stadsbusstrafik.

• Appen känner av via gps:en vilken stad man befinner sig i.

• Betalningen sker snabbt och enkelt via ett registrerat VISA eller Mastercard. (Fakturabetalning planeras under hösten.)

• Finns för gratis nedladdning till både iPhone och Android.

Softhouse är ett konsultföretag som är riktigt bra på att utveckla lösningar med mjukvara och att utveckla människor och verksamheter. Detta har vi gjort sedan starten 1996 och idag är vi ett av de ledande företagen i Skandinavien på Lean & Agile. Totalt är vi cirka 200 anställda på plats i Stockholm, Göteborg, Malmö, Karlskrona och Växjö.

Softhouse är ett privatägt icke noterat svenskt företag, som visat tillväxt och lönsamhet under alla år.