Softronic AB

Softronic levererar nytt verksamhetssystem till Jetpak

Pressmeddelande   •   Jul 09, 2003 09:33 CEST

IT- och managementkonsulten Softronic tillkännagav i dag att Jetpaks nya verksamhetssystem slutlevererats den 10 juni.

Det nya affärssystemet ger Jetpak större frihet att utveckla nya tjänster och produkter för att möta sina kunders behov. Genom att använda den senaste web services-tekniken har Softronic och Jetpak skapat ett system som flexibelt anpassar sig till nya verksamheter och kundbehov.
"Detta innebär att vi kan erbjuda våra kunder ännu bättre service och anpassning. Vi ansågs redan ha branschens bästa IT-lösning. Nu har vi blivit ännu bättre", säger Erik Lautmann, Jetpak-gruppens vd.

Projektet JENA (Jetpak Network Application) har pågått sedan hösten 2000. Det nya systemet administrerar, styr och följer upp alla Jetpaks transporter. Inför transporten föreslår systemet olika kostnads- och tidsatta alternativ. Därefter meddelas alla som skall hantera paketet. Under transporten övervakar JENA att paketet överlämnas enligt det valda transportalternativet, och eventuella avvikelser registreras och rapporteras. När transporten är slutförd och paketet nått sin mottagare hanterar systemet den ekonomiska uppföljningen, så att alla får rätt betalt i rätt tid. "Expresslogistik är en mycket dynamisk bransch, där Jetpak är ledande. Jetpak ville inte att deras utveckling skulle begränsas av tekniken. Därför valde man att bygga ett dynamiskt system som öppnar nya affärsmöjligheter, inklusive system-till-system-kommunikation med större kunder och leverantörer. Jag tror inte att det finns något annat motsvarande system i världen just nu" säger Björn Frössevi, Affärsutvecklingsansvarig på Softronic.

Jetpakgruppen erbjuder den nordiska marknaden tjänster inom express- och servicelogistik samt lokal budverksamhet. Gruppen är i dag marknadsledande i Norden, i segmentet 0-12 timmar, men erbjuder också logistiklösningar för systemsatta varje-dag-försändelser med längre ledtider.
Med representation på mer än 110 orter i Sverige, 400 budbilar och över 2000 flygkombinationer per dygn erbjuder Jetpak den nordiska marknaden den kanske mest heltäckande infrastrukturen, detta i kombination med 98% nöjda kunder. Verksamheten är kvalitetssäkrad enligt ISO 9002.

För mer information kontakta :
Erik Lautmann, vd Jetpak Group AB
erik.lautmann@jetpak.se
Tel. 08-555 85 300 Mob 0733-685 300

Björn Frössevi, Affärsutvecklingschef Softronic
bjorn.frossevi@softronic.se
Tel. 08-51 90 90 00

Softronic AB
Softronic är ett IT och managementbolag vars affärsidé är att erbjuda lösningar baserade på modern IT för att skapa bättre affärer och ökad konkurrenskraft för företagets kunder. Genom att kombinera erfarenhet och nytänkande inom spjutspetsteknik med kompetens inom strategi och organisationsutveckling, tar Softronic ett helhetsansvar - från behovsanalys och utveckling av transaktionsintensiva verksamhetslösningar till implementering och drift. Företaget grundades 1984 och har idag cirka 300 anställda fördelade på kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Estland, Frankrike, Portugal, Spanien och USA. Softronic är noterat på Stockholmsbörsens O-lista.