Softronic AB

Softronic undertecknar samarbetsavtal med HCL Technologies

Pressmeddelande   •  Aug 14, 2003 09:00 CEST

Softronic och HCL Technologies kommer tillsammans att erbjuda HCL:s indiska resurser och kompetens för kostnadseffektiva utvecklings- och drifttjänster.

Softronic AB och HCL Technologies Sweden AB har undertecknat ett samarbetsavtal. Avtalet innebär att Softronic, som första partner i Sverige kommer att erbjuda HCL:s utbud av förvaltnings- och utvecklingstjänster, löpande produktionsstöd, drift- och applikationsbevakningstjänster.

Genom avtalet får Softronics kunder tillgång till kapacitet, resurser och kompetens för större projektåtaganden. "För Softronic är detta en hävstång som gör att vi kan komplettera och växla ut vår egen kompetens på ett kostnadseffektivt sätt och med säkrad kvalitet. Det är bra för våra kunder och för oss." säger Björn Frössevi, affärsutvecklingschef på Softronic.

"Det "indiska alternativet" - att köpa IT-tjänster från utlandet är i dag en kostnadseffektiv möjlighet som i Sverige framför allt utnyttjats av de riktigt stora bolagen. För många mindre eller medelstora företag är det ännu inte självklart att själva köpa in offshore-tjänster. För dem är det en fördel att få tillgång till en offshore-leverantör indirekt via en etablerad lokal aktör som leder projekten och står för affärsansvar mot kund" säger Anders Olsson, som ansvarar för HCL Technologies nordiska verksamhet.

HCL Technologies Sweden AB är ett helägt dotterbolag till HCL Technologies Limited, som är en av Indiens största globala leverantörer av tjänster inom IT och produktutveckling. HCL Technologies har flera utvecklingscentra i Indien för leverans av offshore-tjänster genom lokala marknads- och försäljningsorganisationer i 15 länder. Därmed täcker man samtliga kontinenter och över 80 % av världens IT-marknad. HCL:s kunder är stora och medelstora produkt- och slutanvändarföretag i hela världen, men med tonvikt på USA. Viktiga kunder i Europa är Deutsche Bank, Daimler Chrysler och Halifax Bank. HCL Technologies har drygt 7 000 anställda och omsatte drygt USD 330 miljoner under det räkenskapsår som avslutades 30 juni 2002. Mer information finns på www.hcltechnologies.com

För mer information kontakta:

Björn Frössevi, Affärsutvecklingschef Softronic
bjorn.frossevi@softronic.se
Tel. 08-51 90 90 00

Anders Olsson, VP Operations Nordic HCL Technologies
Anders.olsson@hcltech.se

Softronic AB
Softronic är ett IT- och managementbolag vars affärsidé är att erbjuda lösningar baserade på modern IT för att skapa bättre affärer och ökad konkurrenskraft för företagets kunder. Genom att kombinera erfarenhet och nytänkande inom spjutspetsteknik med kompetens inom strategi och organisationsutveckling, tar Softronic ett helhetsansvar - från behovsanalys och utveckling av transaktionsintensiva verksamhetslösningar till implementering och drift. Företaget grundades 1984 och har idag cirka 300 anställda fördelade på kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Estland, Frankrike, Portugal, Spanien och USA. Softronic är noterat på Stockholmsbörsens O-lista.