Regionförbundet Örebro

Solel engagerar i länet och världen

Pressmeddelande   •   Maj 02, 2014 10:00 CEST

Under maj arrangeras Solar Days i hela Europa – även i vår region. Då visas projekt och satsningar kring solel upp runt om i länet. Ett av projekten som visas upp är Egensolel som har engagerat ett tiotal bostadsrättsföreningar, fastighetsägare, lantbruk och föreningar för att bygga egna solelanläggningar.

Solenergidagarna ingår i den årliga europeiska kampanjen European Solar Days där syftet är att visa solens möjligheter att ge energi.

Några nedslag i programmet från vårt län

• Energi- och klimatrådgivare informerar om solel, solvärme och bidragsmöjligheter vid biblioteken i Kopparberg (5 maj), Nora (6 maj), Hällefors (7 maj) och Lindesberg (8 maj).
  • Utställning av solel- och solvärmeanläggningar (Myrmalmsgatan 6 Örebro – 7 maj)
  • Visning av en solanläggning och elbil (Kårkulla 190, Östansjö – 24 maj)

Under soldagarna kommer man också kunna stifta bekantskap med deltagare från regionförbundets projekt Egensolel. Bland annat kommer Latorp Byalag och Åsbro solelförening visa upp hur långt de har kommit med sina solelanläggningar.

- Ett tiotal bostadsrättsföreningar, fastighetsägare, lantbruk och föreningar  deltar redan i vårt projekt Egensolel. Och fler intressenter är på gång. Det är både lovande och kul att intresset för förnybar el i allmänhet och solel i synnerhet är så stort. Snart kommer vi ha ännu fler regionala ambassadörer för solenergi! säger regionförbundets projektledare Dag Lundblad.

Dag Lundblad, Projektledare Energikontoret Regionförbundet Örebro
E-post: dag.lundblad@regionorebro.se

Regionförbundet Örebro är en arena för regionalt utvecklingsarbete. Vårt uppdrag är att arbeta för hållbar tillväxt och god livskvalitet i hela Örebroregionen.