Östgruppen för demokrati och mänskliga rättigheter

Solidaritetskväll för Vitryssland i Stockholm

Pressmeddelande   •   Okt 27, 2010 10:47 CEST

Torsdagen den 28 oktober arrangerar Östgruppen och Riksteatern en solidaritetskväll för Vitryssland på Södra Teatern i Stockholm. Kvällen rymmer panelsamtal om den aktuella situationen i Vitryssland, musikalisk underhållning med vitryska trion Port Mone och den i hemlandet förbjudna Belarus Free Theatre.

Panelsamtalet som inleder kvällen kommer att kretsa kring yttrandefrihet. Medverkar gör Östgruppens ordförande Martin Uggla, journalisten Julia Lapitskii, författaren Dmitri Plax och riksdagsledamoten Christian Holm (M) som är sammankallande i riksdagens Vitrysslandsnätverk.

De konstnärliga ledarna för Belarus Free Theatre, Mikalaj Chalezin och Natalja Kaljada, kommer sedan att berätta om sin verksamhet och om sin vän Aleh Bjabenin, en regimkritisk journalist som nyligen hittades hängd i sin sommarstuga utanför Minsk. Belarus Free Theatre – som är förbjuden i Vitryssland - är just nu på Sverigeturné med sin kritikerrosade pjäs Eurepica Challenge.

Den vitryska instrumentalgruppen Port Mone medverkade häromåret på Östgruppens skiva ”Messages from Belarus”, till stöd för vitrysk föreningsfrihet. Nu uppträder de för första gången i Sverige med sin experimentella och internationellt uppmärksammade musik.

Kvällen avslutas med mingel, dans, bar och klubb under musikalisk ledning av den vitryske diskjockeyn Laurel.

Solidaritetskvällen äger rum på Södra Bar&Kök, Mosebacke Torg 1, kl 17-22. Hela programmet finns att läsa på www.ostgruppen.se/Dokument/Roster_fran_Belarus.pdf

För mer information och bokning av intervju med Port Mone, kontakta:

Östgruppen för demokrati och mänskliga rättigheter
Tel: 08-56267120