SolidEngineer AB

SolidEngineer blir återförsäljare av Simpoe

Pressmeddelande   •   Jun 05, 2013 08:22 CEST

SolidEngineer har glädjen att meddela att vi nu är återförsäljare av SimpoeWorks. En Gold-partner produkt till SolidWorks som numer ägs av Dassault Systemes. SolidWorks släppte plastsimuleringsverktyget SolidWorks Plastics i samband med förra releasen av SolidWorks. Sedan dess har SolidEngineer fått ett fördjupat samarbete med plasttillverkare runt om i landet och sett ett ökat behov av att kunna erbjuda marknaden ännu fler specialfunktioner för att simulera plastverktyg.  Därför har nu SolidEngineer tecknat ett återförsäljaravtal med Simpoe.  -I och med Simpoe kan vi nu hjälpa våra kunder att skapa ännu mer konkurrenskraft genom de avancerade funktioner som ingår i programvaran. Dassaults förvärv av Simpoe har också påverkat vårt beslut och härigenom får vi en bredare produktplattform för plastindustrin, säger Björn Lindwall, VD på SolidEngineer.

Om Simpoe
Simpoe är helägt av Dassault Systemes och har länge levererat avancerade simuleringsverktyg för plastinjektion. SimpoeWorks MFG paket är en påbyggnad ovanpå SolidWorks Plastics Premium och erbjuder möjligheten att simulera konstruktionens (SolidWorkspartens) deformation i endera riktningen eller globalt inom konstruktionen. Med deformation menas de buktigheter som kan uppstå i samband med plasttillverkningens fyllnads-, packnings- samt avkylningsprocess. Dessa fenomen uppstår p.g.a. att spänningar byggs in i materialet under processen. Man vill simulera detta bl.a. på grund av de s.k. Inmould begränsningar som finns, efter utstötningen eller för en kvantitativ utvärdering av de krympmärken som uppstår i samband med gjutprocessen. SimpoeWorks MFG paketet erbjuder också andra toppmoderna funktioner, som t.ex. möjligheten att exportera den s.k. motverkande-deformerade geometrin, i syfte att optimera arbetet med formverktyget. Detta brukar med ett gemensamt namn kallas för ”Warpage-analysis”, ibland förkortat WARP.

De funktioner som tillkommer ovanpå den funktionalitet som erbjuds i SolidWorks Plastics Premium erbjuder är:

1.   Sink Mark Value
  2. Part Deformation
  3. Link to Structural Analysis
  4. Export of counter-deformed geometry

Frågor
För frågor ang. Simpoe och SolidEngineer, vänligen kontakta:
Björn Lindwall, VD SolidEngineer, tel 08-544 730 20, bjorn.lindwall@solide.se

SolidEngineer levererar systemlösningar inom CAD, CAM, CAE, ECAD samt PLM för att skapa och hantera produktinformation i företag. Vi hjälper våra kunder med att förbättra innovationsförmågan i en global miljö och därigenom framställa nya produkter mer kostnadseffektivt. Verksamheten etablerades 1996 och sysselsätter idag 35 anställda. Huvudkontoret finns i Täby och lokalkontor i Göteborg, Karlstad, Helsingborg, Huskvarna, Västerås samt Sundsvall.
SolidEngineer har mer än 800 kunder i Sverige,. Våra kunder finns inom bl.a. inom följande industrisegment: maskindustri, medicinsk industri, telecom, fordonsindustri, konsumentprodukter. www.solide.se